مقالات

پمپ کشاورزی و باغبانی – معرفی مدل ها و خرید و قیمت

پمپ های آب کشاورزی و باغبانی یکی از پرکاربردترین و اساسی ترین تجهیزات در صنعت کشاورزی هستند که از آن ها جهت پمپاژ آب از منابع آبی گوناگون نظیر رودخانه ها، قنات ها و چاه ها و انتقال آن به زمین های کشاورزی بهره گرفته می شود. پمپ هایی که در بخش های کشاورزی و باغبانی مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب مجهز به موتورهایی قوی هستند؛ زیرا عمدتا به منظور انتقال مقادیر قابل توجهی آب با فشار بالا به فواصلی طولانی بکار گرفته می شوند. از سوی دیگر از آنجایی که پمپ کشاورزی و باغبانی در مکان هایی استفاده می شود که آب معمولا حاوی ذرات ریز است، لازم است تا این دستگاه از کیفیت و عمر مفید بالایی برخوردار باشد که برای این منظور استفاده از پمپ های باکیفیت تولید شرکت ایتالیایی سیستما توصیه می شود.

 

در پی خرید پمپ برای کشاورزی یا باغبانی هستید؟
بهترین قیمت و بهترین محصول با گارانتی را از فرات بخواهید.
یک تماس کافی است!

 

انواع پمپ کشاورزی و باغبانی

پمپ های مورد استفاده در بخش کشاورزی از نظر نوع سوخت دارای انواع دیزلی، برقی و بنزینی هستند که رایج ترین ها آن از لحاظ کارکرد به شرح زیر هستند:

– پمپ آب کشاورزی شناور

در این نوع از پمپ های کشاورزی موتور دستگاه در زیر پمپ تعبیه شده است و با کارکرد آن، آب از صفحه ای که میان پمپ و موتور قرار دارد به داخل پمپ هدایت می شود. پمپ کشاورزی و باغبانی شناور با نیروی گریز از مرکز کار می کند، اما با توجه به آنکه قطر موتور آن چندان زیاد نیست، در مقایسه با پمپ توربینی سانتریفیوژ بازدهی پایین تری دارد. در پمپ های کشاورزی شناور، توان پمپ و اندازه لوله باید با یکدیگر تناسب داشته باشد. دلیل این مسئله آن است که اگر طول لوله زیاد و توان موتور پایین باشد، موتور دستگاه داغ می شود و ممکن است آسیب ببیند. همچنین برای کاکرد مناسب و عدم آسیب دیدگی این پمپ ها، همواره باید آب کافی در اطراف پمپ وجود داشته باشد. پمپ های شناور کشاورزی به دلیل به دلیل بهره مندی از فشار و بازدهی بالا، عدم نیاز به هواگیری و مصرف مناسب انرژی گزینه  مناسبی به حساب می آیند.

پمپ کشاورزی

– پمپ آب کشاورزی گریز از مرکز

این نوع از پمپ های آب در سطح زمین قرار می گیرند و از آن ها به عنوان تقویت کننده پمپ جهت آبیاری زمین های کشاورزی و باغبانی و همچنین جهت انتقال و جابجایی آب های سطحی یا زیر زمینی با عمق نه چندان زیاد استفاده می شود. نکته حائز اهمیت در مورد پمپ کشاورزی و باغبانی گریز از مرکز یا سانترفیوژ این است که این دستگاه پیش از کارکرد باید مملو از آب باشد. این پمپ های مقرون به صرفه در دو نوع افقی و عمودی موجود هستند که مدل افقی آن ها با توجه به آنکه توان بالایی برای پمپاژ آب ندارند، کمتر برای آبیاری زمین های کشاورزی بکار گرفته می شوند. این در حالی است که پمپ های سانتریفیوژ عمودی به نحوی طراحی و تولید شده اند که در هنگام کارکرد، پروانه و بخش ورودی پمپ در زیر آب قرار می گیرد و به همین سبب عمدتا برای انتقال آب از چاه های عمیق به باغ ها و اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.

– پمپ کشاورزی و باغبانی توربینی

این نوع از پمپ ها غالبا از جنسی چدنی برخوردار اند و جزو پمپ هایی هستند که بر روی پایه نصب می شوند. پمپ های کشاورزی توربینی علاوه بر کاربردهای صنعتی، در بخش های مختلف کشاورزی برای انتقال آب از چاه ها، رودخانه ها و سایر منابع آبی به انواع باغ ها و زمین های کشاورزی کاربرد دارد. این پمپ های آب با توجه به دور بالای موتور، به افزایش قابل توجه فشار آب کمک می کنند و در عین حال از عمر مفید بالایی نیز برخوردار هستند. برای نصب این پمپ های کشاورزی مقرون به صرفه در چاه، حتما باید اطمینان حاصل گردد که ستون پمپ به شکل عمودی تراز شده باشد.

– پمپ آب کشاورزی پروانه ای

در صنعت کشاورزی این نوع از پمپ های آب معمولا به شکل افقی و بر روی تریلرهای مخصوص قرار می گیرند و از آن ها جهت آبیاری مزارع، باغ ها و زمین های کشاورزی استفاده می شود. این پمپ کشاورزی و باغبانی انرژی مورد نیاز خود را معمولا از موتور تراکتور تامین می کند و از توانایی ایجاد دبی و حجم آبدهی فراوانی بهره مند است. با این حال نکته قابل توجهی که در مورد پمپ کشاورزی پروانه ای وجود دارد این است که این پمپ قادر نیست آب را تا ارتفاع زیادی پمپاژ نماید.

نکات مهم برای نگهداری از پمپ های کشاورزی

به منظور نگهداری صحیح از پمپ آب کشاورزی و باغبانی و کمک به افزایش عمر مفید آن پیشنهاد می شود که نکات  زیر را رعایت نمایید:

– برای نصب این پمپ ها توجه داشته باشید که دستگاه باید بر روی مکانی صاف و دارای استحکام بالا قرار گیرد.

– مکان نصب این پمپ های آب را به گونه ای انتخاب نمایید که در صورت بروز هر گونه حریق، امکان اطفاء آن ها در کوتاه ترین زمان ممکن وجود داشته باشد.

– به منظور جلوگیری از وارد شدن هوا به داخل این پمپ ها، پیشنهاد می شود که از پمپ های خود مکش کمک بگیرید.

– اتصالات پمپ های کشاورزی و باغبانی باید دقیق و محکم باشند تا مانع ورود هوا به درون پمپ گردند.

– پمپ کشاورزی و باغبانی را هیچ گاه بدون آب روشن نکنید و پیش از استفاده از آن، حتما از وجود منابع آبی کافی اطمینان حاصل نمایید.

– با توجه به آنکه این دستگاه ها مناسب جابجایی و انتقال سیالات حاوی مواد اسیدی، ترکیبات شیمیایی، نفت و یا بنزین نیستد، توصیه می شود که در چنین مواردی به هیچ عنوان از آن ها استفاده نکنید.

– پس از استفاده از پمپ های کشاورزی به ویژه در فصول سرد سال، فراموش نکنید که حتما آب داخل آن ها را تخلیه نمایید.

– پیش از استفاده از پمپ های کشاورزی از پر بودن مخزن مربوط به سوخت آن ها مطمئن شوید؛ زیرا پر بودن این مخزن موجب عملکرد بهتر دستگاه و مانع رسوب می شود.

– برای بالا بردن عمر مفید پمپ های کشاورزی، نیاز است تا این دستگاه ها به طور منظم و در فاصله های زمانی مشخص سرویس شوند.

– تجهیزات جانبی پمپ کشاورزی و باغبانی از جمله لوله و یا شلنگ باید در مکانی قرار گیرند که احتمال آسیب دیدگی آن ها وجود نداشته باشد.

معرفی محصول

پمپ بشقابی سیستما دو پروانه سری BTC

پمپ بشقابی سیستما دو پروانه سری BTC

پمپ سانتریفیوژ زمینی سری TCB سیستما

پمپ سانتریفیوژ زمینی سری TCB سیستما

پمپ زمینی مونو بلاک استنلس استیل سری TNX سیستما

پمپ زمینی استنلس استیل سری TNX سیستما


بیشتر بخوانید

پمپ چاه عمیق و نیمه عمیق – خانگی، صنعتی و کشاورزی

منبع تحت فشار چیست؟ مزایا و معایب منبع برای پمپ

پمپ استرینردار استخری چیست

خرید پمپ آبنما خانگی از برند سیستما

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *