مقالات

پمپ آبیاری قطره ای برای گلخانه ها و مزارع

پمپ آبیاری قطره ای

پمپ آبیاری قطره ای یکی از مهم ترین اجزای سیستم های آبیاری قطره ای به حساب می آید که انرژی لازم برای انتقال آب از منابع آبی مختلف را تامین می کند و از این طریق موجب هدایت آب به سمت نازل های آبیاری می شود. این پمپ ها قادر هستند با عملکرد منحصر به فرد خود آب را از منابعی نظیر رودخانه ها، قنات ها و یا چاه ها استخراج کنند و آن را به باغ ها، گلخانه ها و زمین های کشاوزی انتقال دهند. بهره گیری از پمپ سیستم آبیاری قطره ای در صنعت کشاورزی، علاوه بر کمک به تغذیه گیاهان مختلف، موجب صرفه جویی فراوانی در مصرف آب می شود.

نحوه عملکرد پمپ آبیاری قطره ای

پمپ های آبیاری قطره ای برای ایجاد فشار مناسب جهت انتقال آب‌ به شکل قطره های کوچک و با فشار مناسب به اراضی کشاورزی بکار گرفته می شوند که این روش می تواند از هدر رفتن آب نیز جلوگیری نماید. عملکرد این پمپ ها به این صورت است که با دریافت انرژی الکتریسته، چرخش پروانه ها و متعاقب آن ایجاد مکش، آب را چاه یا مخزن مورد نظر پمپاژ می کنند. پمپ سیستم آبیاری قطره ای در ادامه آب را از طریق لوله هایی که با نام لوله های فشار قطره ای شناخته می شوند، به قطره چکان های موجود در سیستم آبیاری قطره ای انتقال می دهند. پمپ آبیاری قطره ای در این سیستم با ایجاد فشاری مناسب، موجب رها شدن آب از خطوط قطره چکان به صورت قطره های کوچکی بر روی خاک می شود و از این طریق آب بدون تبخیر شدن، به رشد گیاهان کمک می کند.

پمپ سیستم آبیاری قطره ای

انواع پمپ آبیاری قطره ای

پمپ های مورد استفاده در سیستم های آبیاری قطره ای دارای انواع مختلفی هستند که از متداول ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– پمپ های سانتریفیوژ

این نوع از پمپ های آب که با نام پمپ های گریز از مرکز نیز شناخته می شود، جزو پمپ های پرکاربرد در سیستم های آبیاری به حساب می آیند. این پمپ ها به کمک نیروی گریز از مرکز ناشی از حرکت پروانه ها، آب مورد نیاز برای آبیاری باغ ها یا زمین های کشاورزی را از منبع آبی مورد نظر پمپاژ می کنند و به محل مورد نظر انتقال می دهند. این پمپ ها به لطف بهره مندی از ویژگی های زیر برای آبیاری قطره ای مناسب هستند:

– این پمپ ها با قابلیت تامین فشار زیاد و دبی متوسط، گزینه مناسبی برای بکارگیری در سیستم های آبیاری قطره ای هستند.

– پمپ گریز از مرکز به لطف بهره مندی از ظرفیت آبدهی بالا و ارتفاع پمپاژ نه چندان زیاد، به عنوان یک پمپ آبیاری قطره ای بسیار محبوب در نظر گرفته می شود.

– پمپ های سانتریفیوژ به دلیل ارتفاع مکش زیاد، در سیستم های آبیاری قطره ای به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.

– از آنجایی که هزینه های مربوط به تعمیر این پمپ ها زیاد نیست، این دستگاه ها گزینه ایده آلی برای سیستم های آبیاری قطره هستند.

– پمپ های شناور

این نوع پمپ آبیاری قطره ای با قرار گرفتن در داخل منبع آب، به افزایش فشار آب کمک می کنند و از این طریق آب را به محل مورد نظر انتقال می دهند. با توجه به آنکه این پمپ ها به صورت مستقیم درون منبع آب قرار می گیرند، نیازمند یک سیستم فیلتراسیون هستند تا ناخالصی ها و ذرات جامد موجود در آب را جدا سازند و از این طریق مانع آسیب رسیدن و گرفتگی لوله ها، اتصالات و نازل ها شوند. این پمپ ها با داشتن ویژگی های زیر به عنوان پمپ آبیاری قطره ای مورد استفاده قرار می گیرند:

– با توجه به آنکه پمپ های شناور در داخل آب قرار می گیرند، با کمترین میزان اشغال فضا می توانند آب را به صورت مستقیم به سمت سیستم های آبیاری قطره ای هدایت کنند.

– این نوع پمپ آبیاری قطره ای برای استفاده در چاه هایی با عمق زیاد مناسب است و می تواند آب مورد نیاز جهت آبیاری زمین های کشاورزی را استخراج به سیستم آبیاری قطره ای منتقل کند.

– در سیستم آبیاری قطره ای این پمپ ها به صورت یکپارچه و دو تکه بکار گرفته می شوند که در هر دو مورد، پمپ در داخل یک محفظه جای دارد.

– پمپ های زیر زمینی

پمپ های زیر زمینی به دلیل کارآیی مناسب و امکان استخراج آب از مناطقی با چاه های عمیق، به عنوان پمپ آبیاری قطره ای قابل استفاده هستند. این نوع از پمپ ها نسبت به پمپ های سطحی به صرفه جویی بیشتری در مصرف انرژی کمک می کنند. علاوه بر آن بهره گیری از این پمپ ها برای آبیاری قطره ای با توجه به انتقال مستقیم آب با فشار کم به گیاهان، آلودگی خاک و آب های زیر زمینی را تا بیشترین حد ممکن کاهش می دهد.

نکات مهم برای خرید پمپ آبیاری قطره ای

برای خرید پمپ مناسب برای استفاده در سیستم های آبیاری قطره ای، توصیه می شود که موارد زیر را در نظر بگیرید:

– برای تهیه مناسب ترین نوع پمپ های آبیاری قطره ای، بهتر است پیش از هر چیز با متخصصین در این حوزه مشورت کنید.

– برای آبیاری قطره ای باید از نوعی پمپ سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید که از فشار مناسب برخوردار باشد و بتواند فشار آب لازم برای جریان آب در لوله های آبیاری را تامین نماید.

– برای انتخاب پمپ آبیاری مناسب، نیاز است نوع منبع آب که می تواند سطحی یا زیر زمینی باشد و همچنین فاصله آن از محل آبیاری را در نظر بگیرید.

– ظرفیت مورد نیاز سیستم آبیاری قطره ای فاکتور دیگری است که در هنگام تهیه پمپ باید مد نظر قرار دهید و پمپی با ظرفیت مناسب انتخاب کنید.

– برای صرفه جویی در مصرف انرژی، پیشنهاد می شود پمپی را خریداری کنید که از کمترین مصرف انرژی و بیشترین میزان بازدهی برخوردار باشد.

– یکی از مهم ترین عواملی که می تواند در کیفیت پمپ آبیاری قطره ای تاثیرگذار باشد، برند سازنده این دستگاه است. برای این منظور توصیه می شود پمپ مورد نیاز خود را از یکی از برندهای شناخته شده نظیر سیستما تهیه کنید. پمپ های تولید این شرکت ایتالیایی، از طریق شرکت فرات و با ضمانت اصالت کالا در ایران قابل خریداری هستند.

معرفی محصول

پمپ سانتریفیوژ استنلس استیل سری TCX سیستما

پمپ سانتریفیوژ استنلس استیل سری TCX سیستما

 

پمپ سانتریفیوژ استنلس استیل سری TWX-A سیستما

پمپ سانتریفیوژ استنلس استیل سری TWX-A سیستما

پمپ سانتریفیوژ استنلس استیل سری TWX-C سیستما

پمپ سانتریفیوژ استنلس استیل سری TWX-C سیستما

 


بیشتر بخوانید

پمپ انتقال مواد بهداشتی و دارویی کارخانه ها و کارگاه ها

پمپ انتقال مواد غذایی برای کارخانه و کارگاه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *