مقالات

پمپ انتقال مواد غذایی برای کارخانه و کارگاه

پمپ انتقال مواد غذایی

پمپ های مورد استفاده در صنایع غذایی مانند تمامی انواع پمپ های مشابه با دریافت انرژی الکتریسته و تبدیل آن به انرژی مکانیکی، به انتقال و جابجایی سیال با فشار بالا و هدایت آن به محل مورد نظر کمک می کنند. این نوع از پمپ ها از نظر ساختاری به دو دسته کلی پمپ های دینامیکی و جابجایی مثبت تقسیم می شوند که با توجه به نوع سیال و ویژگی ها، در کارخانجات تولید مواد غذایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ انتقال مواد غذایی موجود در بازار دارای انواع گوناگونی هستند که در ادامه به معرفی این دستگاه های پرکاربرد و ویژگی های آن ها می پردازیم.

 

خرید انواع پمپ برای انتقال مواد غذایی کارخانه ها و کارگاه ها
با بهترین قیمت در فروشگاه فرات

 

انواع پمپ انتقال مواد غذایی

پرکاربردترین انواع پمپ های مورد استفاده در صنایع غذایی و ویژگی های مختلف آن ها به شرح زیر هستند:

– پمپ های دیافراگمی

این نوع از پمپ های جابجایی مثبت با حرکات رفت و برگشتی دیافراگم، به جابجایی مواد حساس کمک می کنند و در صنایع غذایی، گزینه مناسبی برای انتقال سیالاتی با میزان گرانروی های مختلف به حساب می آیند. پمپ های دیافراگمی از توانایی کارکرد در حالت خشک و حداکثر دمای صد و هفتاد درجه سانتی گراد برخوردار اند و در عین حال قادر هستند مواد غذایی غلیظ و حاوی ترکیبات جامد را به نرمی جابجا کنند. پمپ های دیافراگمی در انواع بادی نیز موجود هستند؛ از این رو می توان از آن ها در مکان هایی که دسترسی به برق وجود ندارد نیز استفاده نمود.

– پمپ های پیستونی

این پمپ انتقال مواد غذایی یکی از قدیمی ترین انواع پمپ های مورد استفاده در صنایع غذایی است که در دسته پمپ های جابجایی مثبت جای می گیرد و از آن برای جابجایی موادی با غلظت زیاد و متشکل از مواد جامد کمک گرفته می شود. کارکرد این پمپ از حرکات رفت و برگشتی قطعه ای به نام پیستون ناشی می شود. این نوع از پمپ ها در برابر خوردگی مقاومت قابل ملاحظه ای دارند و قادر هستند تا موادی با میزان گرانروی بالا و حاوی ترکیبات جامد را به نرمی و بدون ایجاد لرزش انتقال دهند.

– پمپ های لوب

پمپ های لوب که در دسته پمپ های جابجایی مثبت قرار می گیرند، علاوه بر صنایع غذایی، در صنعت بهداشتی و دارویی نیز کاربرد دارند. این پمپ ها قادر هستند سیالات حساس و مواد غذایی دارای غلظت های مختلف و حاوی ترکیبات جامد با حداکثر دمای نود درجه سانتی گراد را به نرمی انتقال دهند. این نوع از پمپ های کاربردی در کارخانجات صنایع غذایی، مجهز به دنده هایی برای انتقال سیالات هستند و به همین سبب به پمپ های دنده ای نیز شباهت دارند. این در حالی است که پمپ انتقال مواد غذایی لوب برخلاف پمپ های دنده ای قادر است مواد را به نرمی جابجا کند که دلیل آن نیز عدم تماس دنده های پمپ با یکدیگر است. در مقابل پمپ لوب نمی تواند برای مدت زیادی خشک کار کند.

پمپ انتقال نوشیدنی در کارخانه ها و کارگاه ها

– پمپ های پریستالتیک

این پمپ ها که در بازار با نام پمپ های شلنگی نیز شناخته می شوند، برای انتقال و جابجایی سیالاتی حساس با گرانروی های مختلف بکار گرفته می شوند. این پمپ ها قادر هستند مواد غذایی و سیالات بسیار متنوعی را باکیفیت بالایی انتقال دهند. این نوع از پمپ ها از توانایی انتقال سیالات در دو مسیر رفت و برگشت برخوردار هستند و در حداکثر دمای صد و بیست درجه سانتی گراد نیز قابلیت کارکرد دارند. این پمپ انتقال مواد غذایی برای جابجایی سیالات حاوی مواد خورنده نیز گزینه خوبی است.

– پمپ های دنده ای

این نوع از پمپ های جابجایی مثبت دارای بدنه ای دوجداره هستند و در صنایع غذایی از آن ها برای جابجایی موادی نظیر شیر، شکلات و سیالات دارای غلظت بالا استفاده می شود. به طور کلی این پمپ ها در دو گروه کلی پمپ های دنده ای داخلی و خارجی قرار می گیرند و برای جابجایی سیالات حساس گزینه مناسبی نیستند. پمپ های دنده ای از قابلیت کارکرد در حالت خشک و حداکثر دمای دویست و شصت درجه سانتی گراد برخوردار هستند و در صورت تهیه آن ها از برندهای معتبری همچون برند ایتالیایی سیستما، دارای عمر مفید بالایی نیز خواهند بود.

– مونو پمپ انتقال مواد غذایی

مونو پمپ ها به عنوان یکی از پمپ های جابجایی مثبت کاربردی، در صنعت مواد غذایی، جهت جابجایی سیالاتی با گرانروی ها و غلظت های متفاوت و حاوی مواد جامد مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از پمپ ها به دلیل کارکرد نرم و بدون لرزش، گزینه مناسبی برای انتقال و جابجایی سیالات حساس به حساب می آیند و میزان خروجی آن ها از طریق تنظیم دور موتور قابل تعیین است.

– پمپ های حلزونی

در کارخانه های تولید مواد غذایی، برای انتقال و جابجایی سیالات گوناگون، از نوعی از پمپ های گریز از مرکز به نام پمپ های حلزونی بهره گرفته می شود. در صنایع غذایی با توجه به نوع سیال، از مدل های مختلف پمپ حلزونی که شامل پمپ های حلزونی پروانه بسته، پروانه باز و پروانه نیمه باز می شود استفاده می شود. این پمپ انتقال مواد غذایی غالبا برای انتقال سیالاتی نظیر شیر و روغن های مایع استفاده می شود و از قابلیت کارکرد در حداکثر دمای دویست درجه سانتی گراد برخوردار است.

پمپ سیالات کارخانه

نحوه انتخاب پمپ مناسب برای صنایع غذایی

برای انتخاب پمپی مناسب جهت استفاده در صنایع غذایی، توصیه می شود که موارد زیر را رعایت نمایید:

– نوع سیال

برای خرید پمپ انتقال مواد غذایی، نخستین عاملی که باید در نظر گرفته شود نوع سیال است. دلیل این مسئله آن است که برخی از پمپ ها برای انتقال سیالاتی با گرانروی بالا و برخی دیگر نیز برای جابجایی سیالاتی با گرانروی پایین مناسب هستند.

– وجود مواد جامد در سیال

با توجه به آنکه برخی از سیالات مورد استفاده در صنایع غذایی حاوی ذرات جامد هستند، پمپ هایی که از آن ها برای انتقال این نوع سیالات استفاده می شود، باید توانایی انتقال این مواد را داشته باشند.

– فشار پمپ

از آنجایی که پمپ های مناسب کاربردهایی با فشار بالا، دارای طراحی خاصی هستند، در هنگام صورت نیاز به خرید پمپ انتقال مواد غذایی با فشاری کاری بالا، حتما باید به این ویژگی مهم توجه شود.

– دبی پمپ

در صورت نیاز به بکارگیری پمپی که بتواند در بخش های مختلف صنعت غذایی، مقدار زیادی از سیالات را در واحد زمان انتقال دهد، باید به فاکتور دبی پمپ دقت شود و پمپی با دبی بالا انتخاب گردد.

– شرایط محیطی

از آنجایی که عوامل محیطی مختلفی از جمله دما و رطوبت می توانند بر عملکرد پمپ انتقال مواد غذایی تاثیرگذار باشند، در هنگام تهیه این پمپ ها حتما باید عامل شرایط محیطی در نظر گرفته شود و پمپی مناسب خریداری شود.

 

 


بیشتر بخوانید

پمپ افزایش فشار آب برج و بهترین بوسترها

انواع پمپ های صنعتی | آشنایی و کاربرد آنها

پمپ کشاورزی و باغبانی – معرفی مدل ها و خرید و قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *