مقالات

منبع تحت فشار چیست؟ مزایا و معایب منبع برای پمپ

منبع تحت فشار که با نام های مختلفی از جمله مخزن تحت فشار شناخته می شود، یکی از اجزای پمپ های آب به حساب می آید که استفاده از آن به بهبود کیفیت آبرسانی کمک می کند. این مخازن بر روی پمپ های آبرسانی و یا در کنار آن ها نصب می شوند و با تحت فشار نگاه داشتن دائمی مقداری آب، از روشن و خاموش شدن بیش از اندازه پمپ آبرسانی و در نتیجه استهلاک آن جلوگیری می کنند. مخازن تحت فشار با کاربردهای متفاوت خانگی و صنعتی، در برندهای گوناگونی در بازار موجود هستند که از جمله پرطرفدار ترین آن ها می توان به پمپ های تحت فشار تولید کمپانی ایتالیایی سیستما و گراندفوس اشاره کرد.

نحوه کارکرد منبع تحت فشار

طراحی پمپ ها یا منابع تحت فشار به نحوی است که با ذخیره سازی مقداری آب در درون خود، از استارت زدن مداوم پمپ های آبرسانی در ساختمان پس از هر مرتبه استفاده از آب در یکی از واحدها جلوگیری می کنند. این به معنای آن است که تا زمانی که ظرفیت آب تحت فشار موجود در این منبع ها به اتمام نرسد، پمپ شروع به کار نمی کند. در این شرایط، آبی که با فشار در داخل تیوپ قرار دارد و به کمک هوای پرفشار موجود در منبع انبساط متراکم شده است، بلافاصله پس از باز شدن یکی از شیرهای آب ساختمان با فشار در داخل سیستم لوله کشی جریان پیدا می کند. در ادامه نیز پس از تمام شدن آب موجود در داخل منبع تحت فشار، پمپ آبرسانی خانگی به صورت خودکار روشن می شود و تا فشار آب مورد نیاز ساختمان را تامین نماید. بنابراین این منبع ها نقش موثری در صرفه جویی در مصرف انرژی برق و افزایش عمر مفید پمپ های آب خانگی ایفا می کنند. نکته حائز اهمیت در مورد مخازن تحت فشار این است که هر چه این مخزن ها از ظرفیت بیشتری برخوردار باشند، به همان اندازه میزان استارت پمپ آبرسانی کاهش و عمر مفید آن افزایش پیدا می کند. به طور کلی با توجه به تحت فشار بودن مولکول های هوا و ترکیب شدن آن ها، نیاز است تا این منبع ها هر چند ماه یک بار تنظیم گردند.

خرید منبع تحت فشار

کاربرد منبع تحت فشار

پمپ ها یا مخازن تحت فشار کاربردهای متعددی دارند که برخی از آن ها شامل موارد زیر می شوند:

– این مخازن برای مصارف خانگی و به عنوان پمپ ذخیره در کنار پمپ های آبرسانی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند و میزان روشن و خاموش شدن پمپ های خانگی را به حداقل ممکن می رسانند.

– این مخزن ها در پالایشگاه های نفت، گاز و پتروشیمی بسیار پرکاربرد هستند.

– مخازن تحت فشار در کارخانجات صنعتی و همچنین جهت استخراج از معادن بکار گرفته می شوند.

– از منبع های تحت فشار در ایستگاه های فضایی، زیر دریایی ها و همچنین کابین های هواپیماها استفاده می شود.

مزایای منبع تحت فشار

مهم ترین مزیت های این پمپ ها یا مخازن تحت فشار به شرح زیر است:

– کمک به بهبود فشار آب و آبرسانی بهتر

– کمک به افزایش ماندگاری و کاهش استهلاک پمپ های آبرسانی

– جلوگیری از خاموش و روشن شدن های مدام پمپ های آبرسانی و کاهش آلودگی صوتی

– عدم استارت خوردن پی در پی پمپ های آبرسانی و صرفه جویی در مصرف برق

انواع پمپ ها یا مخازن تحت فشار

پرکاربردترین انواع این پمپ ها به شرح زیر هستند:

 – منبع تحت فشار دیافراگمی

مخازن تحت فشار دیافراگمی از جنس های مختلف فولادی یا فایبرگلاس ساخته می شوند. این مخزن ها متشکل از یک بخش خشک و یک بخش حاوی آب هستند که از طریق پرده ای لاستیکی از یکدیگر مجزا می شوند. بخش خشک مخزن، حاوی هوای پر فشاری است که به کمک یک شیر تامین می شود و قسمت دیگر نیز حاوی آب است که به کمک یک خروجی به پمپ اتصال دارد. این مخازن از عمر مفید بالایی برخوردار هستند و بسیار مقرون به صرفه اند.

منبع تحت فشار تیوپی

این مخازن تحت فشار که به آن ها مخازن بالنی نیز گفته می شود، مجهز به تیوپی هستند که در داخل مخزن قرار گرفته است و از طریق آن آب تحت فشار قرار می گیرد. این مخزن ها معمولا در سیستم های آبرسانی قدیمی کاربرد داشتند. به طور کلی کیفیت و ماندگاری مخازن تحت فشار تیوپی نسبت به انواع دیافراگمی پایین تر است؛ زیرا تیوپ لاستیکی آن ها ممکن است در طول زمان سوراخ شود و یا باد آن کم شود.

پمپ تحت فشار

اجزای اصلی پمپ های تحت فشار

این مخازن از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– منبع دیافراگمی

این منبع ها غالبا در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرند که فشار آب کم و یا دارای نوسان زیاد است. در چنین شرایطی منبع دیافراگمی از آسیب های ناشی از نوسانات جریان آب جلوگیری می کند و به مصرف بهینه برق کمک می کند.

– تیوپ  

این قطعه در داخل منبع تحت فشار قرار دارد که با افزایش فشار ناشی از پمپ آبرسانی، حجم آن بیشتر می شود و موجب پر شدن ظرفیت مخزن و خروج آب با فشار زیاد می شود. تیوپ ها با خاصیت ارتجاعی خود، موجب کاهش دفعات استارت خوردن دستگاه می شوند. این قطعه همچنین با داشتن صافی پلاستیکی به تمیزی آب کمک می کند.

– فلنج

فلنج قطعه ای معمولا آهنی است که در مخازن تحت فشار بکار گرفته می شود و علاوه بر اتصال دو لوله به یکدیگر، به تنظیم و آب بندی مخزن نیز کمک می کند.

نحوه انتخاب منبع تحت فشار

برای تهیه یک پمپ یا منبع تحت فشار مناسب برای یک مجتمع مسکونی، مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، در نظر گرفتن تعداد واحدهای ساختمان و میزان مصرف آب است. به عبارت دیگر انتخاب ظرفیت این مخازن متناسب با تعداد واحدها و مصرف کلی آب بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا نه تنها مانع کارکرد بیش از اندازه پمپ آب خانگی و در نتیجه افزایش عمر آن می شود، بلکه آلودگی صوتی ناشی از روشن و خاموش شدن پمپ را نیز به حداقل می رساند.

 


بیشتر بخوانید

تقویت فشار آب آپارتمان با پمپ و معرفی روش های کمکی

پمپ افزایش فشار آب برج و بهترین بوسترها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *