مقالات

پمپ محیطی چیست و چه تفاوتی با پمپ بشقابی و جتی دارد؟

پمپ محیطی چیست

پمپ های آب دارای انواع گوناگونی هستند که هر یک با کاربردی متفاوت، در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ های آب محیطی جزو پمپ های رایج در بازار به حساب می آیند که به دلیل داشتن مزایای بسیار، کاربردهای فراوانی دارند. این پمپ های آب به نحوی طراحی و تولید شده اند که در دبی های پایین نیز قادر به افزایش فشار آب هستند. این ویژگی به تنهایی می تواند نقش مهمی در انتخاب این نوع از پمپ ها ایفا نماید. پمپ محیطی به دلیل بهره مندی از پروانه های توربین مانند، به افزایش پیوسته جریان سیالات کمک می کند و غالبا جهت مصارف خانگی و تامین آب آشامیدنی مورد نیاز محیط های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بهترین قیمت پمپ های محیطی را از فروشگاه فرات بخواهید.
ضمانت اصالت کالا و فروش انواع پمپ های محیطی، جتی، بشقابی.

 

طراحی و کارکرد پمپ آب محیطی

این نوع از پمپ های آب از نظر شیوه طراحی و کارکرد، دارای ویژگی هایی مشترکی با پمپ های گریز از مرکز و پمپ های جابجایی مثبت هستند. این مدل به لطف بهره مندی از یک کانال محیطی مخصوص پیش از پروانه محوری که به انتقال و مکش بهتر سیالات کمک می کند، با نام پمپ های آب کانالی نیز شناخته می شوند. مدل های محیطی همانند توربین، دارای پره هایی ریز با تعداد بالا است که همزمان با کارکرد پمپ، با سرعت زیادی به چرخش در می آیند. پروانه ها دارای فرمی محوری هستند که در اطراف آن ها پره های فراوانی با زاویه های مشخص تعبیه گردیده است و هر یک از آن ها مقدار معینی آب را جابجا می کنند. چرخش پره ها، موجب ایجاد مکش و انتقال آب به داخل پمپ و در نتیجه افزایش فشار آب در قسمت خروجی دستگاه می شود.

این پمپ ها با توجه به آنکه به نوعی ترکیبی از پمپ های گریز از مرکز و جابجایی مثبت هستند، از مزیت های این دو پمپ برخوردار هستند. بر این اساس پمپ های آب محیطی به صورت همزمان می توانند همانند پمپ های گریز از مرکز، عملکرد مناسبی در فشار پایین سیالات داشته باشند و در عین حال همانند پمپ های جابجایی مثبت، هد مورد نیاز برای آپارتمان های بلند مرتبه با ارتفاع بالا را تامین کنند.

مزیت ها

پمپ های آب محیطی مزیت های متعددی دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– طراحی پروانه ها به گونه ای است که قادر هستند به خوبی در جریان کم فشار سیالات کار کنند. به عبارت دیگر این پمپ ها مناسب پمپاژ سیالاتی هستند که با دبی پایین به قسمت ورودی پمپ هدایت می شوند.

– از آنجایی که محفظه پمپ های آب محیطی همواره مملو از آب است، بنابراین درصورتی که خشک کار کنند نیز به دستگاه آسیبی وارد نمی شود. این مزیت ویژه، این پمپ ها را از پمپ های گریز از مرکز متمایز می سازد؛ زیرا این نوع از پمپ ها قادر به خشک کار کردن نیستند و در این شرایط آسیب می بینند.

– اگرچه مناسب پمپاژ سیالات از مخزن ها نیستند، اما با توجه به قابلیت تولید هد بالا، از آن ها می توان برای پمپاژ سیالاتی که سطح آن ها بالاتر یا پایین تر از سطح دستگاه است بهره گرفت.

– این نوع از پمپ های آب، قادر به پمپاژ سیالاتی با مقدار زیادی هوا و حباب هستند و برای این منظور به هواگیری نیازی ندارد.

– طراحی پروانه و پره های آنها به نحوی است که برای پمپاژ نمودن سیالاتی با میزان گرانروی پایین مناسب هستند.

خرید پمپ محیطی

کاربرد پمپ محیطی

برخی از مهم ترین کاربردهای این پمپ ها به شرح زیر است:

– این نوع از پمپ های آب قادر به انتقال سیالات فاقد ذرات جامد با دمای بالا هستند.

– گزینه مناسبی برای استفاده در ساختمان های بلند هستند.

– از آنها می توان برای تامین آب مزارع کشاورزی در ارتفاع بالا استفاده نمود.

– به جبران کمبود حجم آب کمک می کنند و به همین دلیل در محیط های شهری کاربرد بسیاری دارند.

– گزینه ایده آلی برای پمپاژ سیالات دو فاز و حاوی گاز یا هوا به حساب می آید.

تفاوت پمپ محیطی با پمپ های بشقابی و جتی

پمپ های محیطی برای انتقال سیالات بسیار مناسب هستند، اما اگر پمپ مورد نظر شما باید سیالات با فشار کم را جابجا کند پمپ بشقابی یا جتی را باید تهیه کنید. برای مثال در ساختمانی که مشکل کمبود فشار آب آن حل نمی شود استفاده از پمپ محیطی پیشنهاد نمی گردد. در غیر این صورت، برای جابجایی آب و سیالات از نقطه a به نقطه b و اموری از این قبیل همان پمپ های محیطی بهترین گزینه هستند.

انواع پمپ های محیطی آب

مهم ترین انواع پمپ های آب محیطی و کاربرد آن ها به شرح زیر است:

 – نیم اسب بخار: این نوع برای ساختمان های تک واحدی یک یا دو طبقه مناسب هستند.

یک اسب بخار: این نوع برای ساختمان های تک واحدی سه تا شش طبقه بکار گرفته می شوند.

– پمپ محیطی دو اسب بخار: این پمپ ها گزینه مناسبی برای ساختمان های شش تا هشت طبقه هستند.

 

خرید پمپ آب محیطی

برای تهیه این مدل از پمپ های آب توصیه می شود که حتما محصول مورد نظر خود را از برندهای شناخته شده خریداری نمایید. برای این منظور می توانید پمپ آب محیطی سری TT از کمپانی ایتالیایی سیستما را در نظر بگیرید.  این پمپ های آب با برق تک فاز کار می کنند و مجهز به بدنه ای چدنی و دارای پروانه ای برنجی هستند. در این سری از پمپ های محیطی تولید شرکت سیستما، حداکثر دبی 3 متر مکعب بر ساعت و هد نیز 3 متر است. سری TT کاربردهای متعددی دارد که برخی از آنها عبارت اند از: استفاده در مجمتع های مسکونی، سیستم های تحت فشار، سیستم های آبیاری و افزایش فشار آب سیستم های آبرسانی.

معرفی محصول

پمپ محیطی گرین سری QM

پمپ محیطی گرین مدل QM

پمپ محیطی سیستما سری TT

پمپ محیطی نیم اسب سیستما TT50


بیشتر بخوانید

پمپ افزایش فشار آب برج و بهترین بوسترها

تقویت فشار آب آپارتمان با پمپ و معرفی روش های کمکی

درجه پمپ آب خانگی روی چند باید باشد؟ سرویس پمپ آب خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *