مقالات

پمپ انتقال آب و کارکرد آن

پمپ انتقال آب

پمپ انتقال آب وسیله ای مکانیکی برای جابجایی و انتقال انواع مایعات است که با افزایش فشار، مایعات را به سمت بالاتر (با افزایش ارتفاع) یا حتی پایین تر (حوض یا مخزن) حرکت می دهد. پمپ ها در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارند. پمپ ها از منابع انرژی مختلفی از جمله پمپ های دستی، الکتریکی، درون سوز و بادی استفاده می کنند. پمپ انتقال آب در اندازه های مختلفی از اندازه های میکروسکوپی برای کارهای پزشکی گرفته تا پمپ های صنعتی بزرگ تولید می شوند.  به عبارت دیگر، پمپ انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی مانند موتور گرفته و به سیالی که در آن جریان دارد، منتقل می کند. پمپ های انتقال آب انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد خاصی دارند. در این مطلب مواردی را درباره ئاحد های اندازه گیری پمپ آب و غیره بیان خواهیم نمود.

واحدهای اندازه گیری در پمپ انتقال آب

در زیر تعدادی از کلیدواژه ها و تکنیک های مورد استفاده در صنعت پمپ سازی را به همراه معانی آن ها بررسی خواهیم کرد. تمام اندازه ها و واحدهای اندازه گیری از نظر فنی بیان می شوند.

دبی (آبدهی)

سرعت عبور سیال از یک بخش در واحد زمان به عنوان دبی  تعریف می شود و معمولاً با Q نشان داده می شود.

  • واحدهای جرم: سرعت عبور جرم یک سیال در کسر معینی از زمان بر حسب کیلوگرم بر ساعت محاسبه می شود.
  • واحدهای حجمی: سرعت عبور جرم حجمی از سیال در واحد زمان محاسبه می شود، مانند lit/min (لیتر در دقیقه) و m3/s (متر مکعب در ثانیه)

به عبارت دیگر به مقدار سیال یا مایعی که در واحد زمان معینی از نقطه خاصی مانند خروجی پمپ انتقال آب یا سطح مقطع لوله عبور می کند و خارج می شود، دبی می گویند که می تواند بر حسب لیتر در دقیقه باشد. لازم به ذکر است که همبستگی مشابهی بین مقدار سیال عبوری از لوله و مقدار جریان الکتریکی از کابل وجود دارد، به طوری که مقدار هد هیدرولیک برابر با مقدار ولتاژ و انرژی پتانسیل الکتریکی و مقدار آن است. جریان هیدرولیک برابر با تعداد آمپر و جریان الکتریکی است. . هرچه سیم محرک نازکتر باشد، جریان عبوری از سیم کمتر است، قطر و مقطع لوله آب کمتر است. همانطور که برای انتقال الکتریسیته به کابل برق از طریق سیم به اختلاف ولتاژ نیاز داریم، برای انتقال سیال از طریق لوله نیز باید سر مخصوصی تعریف شود. قرار دادن بار یکسان در دو طرف یک لوله افقی باعث می شود که سیال داخل لوله جریان نداشته باشد زیرا مانند کابل برق در برابر عبور جریان برق مقاومت می کند.

هد (ارتفاع) یا فشار پمپ انتقال آب

یعنی یک پمپ انتقال آب (در شرایط استاندارد) چقدر می تواند سیال را تحت فشار بالا بیاورد؟ برای پمپ های آب گریز از مرکز، هد یا فشار آب بر حسب متر (m) یا فوت (ft) و برای پمپ های چرخشی و جابجایی مثبت، فشار پمپ بر حسب بار، PSI و kPa (kpa) بیان می شود. . به عبارت دیگر Head به معنای ارتفاع است و به اختلاف سطح اشاره دارد. به عنوان مثال پمپی با دبی برابر Q در ثانیه و ارتفاع 30 متر قادر است مقدار Q لیتر سیال در ثانیه را تا ارتفاع 30 متر پمپاژ کند. میزان ارتفاع پمپاژ هر پمپ بر اساس قطر پروانه و سرعت چرخش موتور پمپ محاسبه می شود و نوع سیال پمپاژ شده اهمیتی ندارد. به عبارت دیگر در مثال فوق پمپ قادر است مقدار Q لیتر سیال پمپ شده اعم از آب خالص، روغن یا جیوه و … را تا ارتفاع 30 لیتر در ثانیه پمپ کند و تفاوت فقط در مقدار توان پمپ مصرفی برای پمپاژ سیالات است.

افت ارتفاع پمپاژ

با عبور آب از لوله ها، فیلترها یا دریچه ها و در اثر برخورد با دیواره های داخلی آنها، مقدار جریان آب جریان پیدا می کند و در نتیجه سطح پمپ را به حالت خاصی کاهش می دهد که به آن افت ارتفاع می گویند. مانند جریان الکتریکی که با کاهش جریان (آمپر) افزایش پیدا می کند، جریان هم در سیم افزایش می یابد. با افزایش جریان آب، دبی کاهش می یابد و در نتیجه فشار پمپ کاهش پیدا می کند. بنابراین با ورود آب از طریق لوله ها، زهکش ها و شیرهای بیشتر، میزان افت نیز به همان نسبت افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *