مقالات

ضدعفونی کردن استخر بدون کلر

ضدعفونی کردن استخر بدون کلر

در هنگام شنا کردن در استخر، تمامی قسمت های بدن از جمله پوست صورت و بدن، موها و چشم ها به صورت مستقیم با آب در تماس هستند. این به معنای آن است که آلودگی های احتمالی و عوامل بیماری زای موجود در آب استخر می تواند موجب ابتلاء افراد به انواع بیماری ها شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، ضروری است که آب استخر متناسب با میزان استفاده از آن به صورت دوره ای تصفیه و ضدعفونی گردد. به طور کلی استفاده از ماده ضدعفونی کننده کلر، یکی از روش های متداول برای پاکسازی آب استخر محسوب می شود. این در حالی است که کلر زنی تنها روش گند زدایی آب استخر نیست و برای این منظور می توان از روش های مختلف ضدعفونی کردن استخر بدون کلر نیز بهره گرفت که در ادامه به آنها می پردازیم.

 

خرید انواع محصولات استخری از فروشگاه فرات با بهترین قیمت تنها با یک تماس.

 

ضرورت ضدعفونی کردن آب استخر

آب استخرها به ویژه استخرهای روباز معمولا حاوی آلاینده هایی هستند که می توانند از طریق شنا کردن به آسانی به بدن شناگران منتقل شوند. این آلودگی ها معمولا از عوامل طبیعی مختلفی نظیر گرد و غبار، شاخ و برگ درختان و گیاهان، فضولات پرندگان و جلبک ها ناشی می شوند. علاوه بر آن با توجه به آنکه آب استخر به طور طبیعی راکد است، در صورت عدم پاکسازی و گندزدایی به محیط مناسبی برای رشد انواع جلبک ها، باکتری ها، ویروس ها و میکرو ارگانیسم های بیماری زا تبدیل می شود. بنابراین با توجه به اثرات مخرب عوامل بیماری زا بر روی بدن، به منظور جلوگیری از سرایت انواع بیماری های پوستی، ضروری است تا آب استخر به شیوه های مختلف از جمله روش های ضدعفونی کردن استخر بدون کلر تصفیه گردد. به طور کلی ضد عفونی کردن آب استخر به دلایل زیر ضروری است:

– تعریق، ادرار و سایر ترشحات بدن شناگران می تواند آب استخر را آلوده کند.

– ریزش مو و ریزش پوست بدن شناگران آب استخر را آلوده می کنند.

– چربی، چرک و آلودگی های احتمالی بدن شناگران می تواند موجب آلوده شدن آب استخر شود.

– استفاده از محصولات پوستی نظیر ضد آفتاب ها، محصولات آرایشی و انواع کرم ها می تواند آب را آلوده نماید.

از این رو بدیهی است که در صورت عدم ضدعفونی استخر، این آلودگی ها می تواند موجب بروز انواع بیماری ها و عفونت ها از جمله عفونت های گوش، سوزش چشم ها، خارش و سوزش پوست شود. بنابراین برای پیشگیری از چنین مشکلاتی، بهره گیری از انواع شیوه های ضدعفونی استخر از جمله ضدعفونی کردن استخر بدون کلر می تواند موثر باشد.

پاکسازی استخر

نحوه تعیین میزان کلر آزاد در آب استخر

پس از اضافه کردن کلر به آب استخر، این ماده ضد عفونی کننده در کوتاه ترین زمان ممکن با ترکیبات آلی یا همان باکتری های موجود در آب واکنش نشان می دهد. با این حال تا زمانی که تمامی مواد آلی موجود در آب اکسید نشود، مقدار کلر آزاد قابل اندازه گیری نیست. این در حالی است که پس از اکسیداسیون کامل، با تزریق کلر به آب استخر، تنها کلر آزاد باقی می ماند. این امر نشان می دهد که برای ضدعفونی آب استخر، کلر به میزان کافی تزریق شده است و نیازی به اضافه کردن کلر بیشتر به آب نیست. برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که رسوباتی که بر روی دیواره های استخر مشاهده می شوند، به دلیل تجمع کلر در همین بخش ها به وجود می آیند. این در حالی است که به صورت کلی دلیل ایجاد این رسوبات، استفاده بیش از اندازه از کلر در آب استخر است. میزان کلر آزاد باقیمانده در آب استخر را می توان با روش دی پی دی اندازه گیری نمود که معمولا 1 الی 10 میلی گرم در لیتر است. با این حال اپراتورها موظف هستند از قوانین معین شده توسط دولت و ادارات بهداشت محلی تبعیت کنند. شایان ذکر است که کلر آزاد حاوی مجموع یون هیپوکلریت و هیپوکلرو اسید است.

بهترین زمان برای ضدعفونی کردن استخر بدون کلر

یکی از پرسش های مهمی که در مورد نظافت و ضدعفونی کردن استخر بدون کلر مطرح می شود این است که این کار هر چند وقت یک بار باید انجام شود. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که زمان مناسب برای انجام این کار، متناسب با نوع تمیز کردن که می تواند شامل نظافت جزئی و نظافت حرفه ای شود، به صورت زیر تعیین می گردد:

– نظافت جزئی: برای نظافت جزئی استخر توصیه می شود که روزانه چند دقیقه از زمان خود را به تمیز کردن سطح آب استخر اختصاص دهید. برای این منظور می توانید آلودگی هایی نظیر شاخه ها و برگ ها، حشرات یا گرد و غبار سطحی را از سطح استخر جمع آوری نمایید تا از آلودگی بیشتر استخر جلوگیری شود. انجام اصولی و دقیق این مرحله موجب می شود تا زمانی که قرار است برای نظافت حرفه ای صرف کنید کاهش یابد.

– نظافت حرفه ای: این مرحله از نظافت استخر به صورت هفتگی انجام می شود و نیاز است تا زمان بیشتری به آن اختصاص یابد. بنابراین توصیه می شود که بخشی از زمان آخر هفته خود را صرف نظافت هفتگی استخر نمایید.

روش ضدعفونی کردن استخر بدون کلر

برای ضد عفونی کردن استخر بدون استفاده از کلر توصیه می شود که نکات زیر را رعایت کنید:

برای جلوگیری از رشد جلبک ها در استخر، ابتدا کار خود را با تمیز کردن کاشی ها، کف و دیوارهای استخر آغاز کنید و برای این منظور از برس مناسب کمک بگیرید.

– هنگام نظافت استخر حتما از لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده مناسب استفاده کنید و پس از شستشوی کف استخر نیز فراموش نکنید که این بخش را به خوبی جارو بکشید.

– در نهایت، با استفاده از کیت اندازه گیری pH، مطمئن شوید که آب اسیدی- قلیایی است و میزان آن بین 7.2 تا 7.6 است.

– از آنجایی که یکی از مراحل حرفه ای در نظافت استخر، آزمایش آب استخر در آزمایشگاه است، توصیه می شود که آب استخر را حداقل هر شش ماه یک بار آزمایش کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

– با بررسی عملکرد موتور استخر، از سلامت دستگاه مطمئن شوید. برای بهبود گردش آب، موتور باید حداقل 10 ساعت در روز کار کند.

– برای متعادل ساختن و تمیز کردن آب استخر پیشنهاد می شود که هر 2 یا 3 ماه یک بار از متخصص کمک بگیرید. این افراد از سیستم های فیلتراسیون، پمپاژ و سایر تجهیزات و امکانات تخصصی برای کنترل وضعیت آب استخر استفاده می کنند.

– فراموش نکنید که شرایط آب و هوایی و همچنین عواملی نظیر روباز یا سرپوشیده بودن استخر بر چرخه تمیز کردن استخر تاثیرگذار هستند.

 

 


بیشتر بخوانید:

ساده ترین روش تصفیه آب استخر

تجهیزات استخر، نصب و راه اندازی و خرید قطعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *