مقالات

روش کاهش صدای پمپ آب خانگی

کاهش صدای پمپ آب خانگی

در هنگام خرید پمپ آب خانگی بسیاری از افراد به دنبال پمپ هایی هستند که دارای کیفیت بالا و در عین حال صدای کمی باشند. دلیل این مسئله آن است که با توجه به کارکرد مداوم پمپ های آب در طول شبانه روز، داشتن صدای زیاد می تواند برای ساکنین ساختمان آزاردهنده باشد. با توجه به آنکه پمپ های آب به کمک نیروی مکانیکی و چرخش پروانه ها آب را با فشار زیاد به بیرون هدایت می کنند، به طور طبیعی دارای صدا هستند. با وجود این اگر صدای ایجاد شده توسط پمپ غیر عادی باشد، به معنای آن است که دستگاه دچار ایراد شده است. به طور کلی برای کاهش صدای پمپ آب خانگی می توان از راهکارهایی مختلفی استفاده نمود که در ادامه معرفی متداول ترین به آنها می پردازیم.

 

خرید انواع پمپ آب و محصولات آبرسانی و استخری از فروشگاه فرات

انواع پمپ های ایتالیایی، دانمارکی و غیره بهترین قیمت و تضمین اصل بودن کالا

 

دلایل صدای پمپ آب

مهم ترین دلایل صدای زیاد پمپ های آب خانگی در هنگام کار کردن به شرح زیر است:

– نامرغوب بودن پمپ آب

– عدم نصب پمپ آب به صورت استاندارد

– ارتعاشات پمپ آب و موتور دستگاه

– مشکلات قطعات هیدرولیکی داخل پمپ

– صاف نبودن محل نصب پمپ

– نامناسب بودن محیط پمپ و سیستم لوله کشی

– مسدود شدن فیلتر پمپ آب

– ایراد در بلبرینگ پمپ آب

– کمبود آب در پمپ و به صدا افتادن پروانه

راه‌های کاهش صدای پمپ آب خانگی

روش های کاهش صدای پمپ آب

برای کم کردن صدای پمپ های آب خانگی رعایت موارد زیر ضروری است:

– نصب پمپ آب به صورت استاندارد

نصب استاندارد، یکی از موارد مهمی است که می تواند موجب کم شدن صدای پمپ آب شود. با توجه به اهمیت این موضوع، نصب پمپ های آب را حتما به افراد متخصص بسپارید تا با نصب اصولی دستگاه، صدای پمپ به حداقل ممکن برسد. به طور کلی توصیه می شود که پمپ آب همواره در شرایط نرمال و محلی کاملا صاف نصب شود و محل تانکر و پمپ ترجیحا نزدیک دیوار خانه نباشد.

– سرویس دوره ای پمپ آب

پس از نصب پمپ برای کاهش صدای پمپ آب و رفع ایرادات احتمالی آن، بازدید فصلی و سرویس دوره ای پمپ را فراموش نکنید. برخی از مواقع ممکن است صدای پمپ به دلیل خراب شدن یک قطعه کوچک باشد و یا با آچارکشی ساده رفع گردد. انجام سرویس های دوره ای علاوه بر رفع صدای پمپ آب، می تواند از هزینه های احتمالی نیز جلوگیری کند.

– تعویض پمپ به دلیل صدای زیاد

قدیمی شدن پمپ های آب خانگی، یکی از عوامل اصلی صدای زیاد این دستگاه ها هستند. به عبارت دیگر پمپ های قدیمی با توجه به آنکه فشار زیادی دارند، سروصدای زیادی نیز ایجاد می کنند. از سوی دیگر پمپ های جتی علیرغم ایجاد فشار بالا و داشتن عمر مفید زیاد، صدای زیادی دارند. این در حالی است که پمپ های بشقابی صدای بسیار کمی ایجاد می کنند. بنابراین اگر پمپ آب خانگی شما از نوع جتی است، تنها راه کاهش صدای آن عایق بندی مناسب دستگاه است. در غیر اینصورت برای کاهش صدای پمپ آب نیاز است تا پمپ آب خود را تعویض کنید و پمپ بشقابی را جایگزین آن نمایید. از آنجایی که پمپ های آب خانگی در انواع مختلفی در بازار موجود هستند، بهتر است در انتخاب آنها دقت داشته باشید.

– استفاده از عایق های صوتی مناسب

عایق صوتی، پوشش هایی از جنس فوم هستند که در دیوارها، سقف ها و کف محیطی که پمپ های آب در آنجا نصب می شوند قرار می گیرند و از این طریق موجب کاهش صدای پمپ آب می شوند. جدیدترین انواع عایق های موجود در بازار به لطف بهره مندی از روکش چسب مخصوص و بهره گیری از بهترین تکنولوژی، از انتقال صدا به بیرون جلوگیری می کنند. بنابراین برای کم کردن صدای پمپ آب تا میزان هشتاد درصد، سعی کنید که مکان نصب پمپ را به خوبی عایق بندی نمایید. عایق های صوتی دارای انواع مختلفی هستند که از رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– عایق های صوتی شانه تخم مرغی

– عایق های صوتی دو طرفه

– پنل های صوتی پلی یورتان

– عایق های صوتی ساده

– فوم های صوتی ساده پلی اتیلن

– عایق های صوتی لوله ای مناسب برای پوشش لوله ها

– تعمیر پمپ آب خراب

اگر پمپ شما در هنگام خرید و نصب صدای زیادی نداشته است و در حال حاضر در هنگام کار کردن صدای زیادی تولید می کند، به معنای آن است که دستگاه شما دچار ایراد شده است و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد. برای این منظور می بایست در کوتاه ترین زمان ممکن جهت تعمیر یا تعویض پمپ آب خود اقدام نمایید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *