مقالات

ساده ترین روش تصفیه آب استخر – فیلتر، جارو یا کلر!

ساده ترین روش تصفیه آب استخر

پاکسازی و تصفیه منظم و دوره ای آب استخرها به دلیل تماس مستقیم آب با قسمت های مختلف بدن از جمله پوست، مو و چشم ها و تاثیر آن بر سلامت بدن امری بسیار ضروری است. یکی از دلایل اهمیت این مسئله آن است که افرادی که از استخرهای عمومی یا خانگی استفاده می کنند، ممکن است به بیماری های پوستی مختلفی مبتلا باشند و این احتمال وجود دارد که این بیماری ها از طریق آب استخر به دیگران نیز انتقال یابد؛ برای همین همیشه به دنبال ساده ترین روش تصفیه آب استخر هستند به شکلی که مشکلات جانبی حل شود. از سوی دیگر در محیط های مرطوب نظیر استخرها شرایط مناسب برای رشد و نمو انواع قارچ ها، باکتری ها و جلبک ها فراهم است که این امر می تواند موجب ایجاد تغییر در رنگ آب استخرها شود. علاوه بر آن در استخرهای غیر سرپوشیده نیز با توجه به آنکه آب استخر همواره در معرض آلودگی محیطی همچون گرد و خاک، حشرات و یا شاخ و برگ درختان قرار دارد، انتخاب یک روش تصفیه آب استخر موثر و کارآمد بسیار حائز اهمیت است.

 

خرید تجهیزات استخری با بهترین قیمت از فروشگاه فرات تنها با یک تماس.

انواع محصولات پاکسازی و تصفیه آب استخر

pool clean water

روش های تصفیه آ‌ب استخر

به طور کلی انتخاب روش تصفیه آب استخر، تاثیر فراوانی در کیفیت پاکسازی آب دارد. در این قسمت به معرفی روش های مختلف تصفیه آب استخر از جمله کلر زنی، ازون زنی، برم زنی، یونیزاسیون، اشعه ماوراء بنفش و همچنین استفاده از پمپ فیلتری، فیلتر شنی و جارو اسکیمر می پردازیم و اطلاعات مفیدی را در خصوص هر یک از آنها در اختیار شما قرار می دهیم:

– استفاده از پمپ تصفیه آب استخر

پمپ های تصفیه آب از جمله تجهیزات مفیدی هستند که جزو ساده ترین روش تصفیه آب استخر قرار می گیرند و به کمک آنها می توان آب استخر را علاوه بر تصفیه و پاکسازی، شفاف و زلال نمود. در این روش تصفیه آب استخر، به لطف سیستم مکش و انرژی حاصل از پمپ، آب با فشار بالا از فیلترهای دستگاه عبور می کند. این امر موجب می شود تا آلودگی ها و ناخالصی های موجود در آب از آن جدا شود و آب تصفیه گردد. پمپ استخری، آب را از کف استخر مکش می کنند و به سمت فیلتر هدایت می کنند و پس از جدا ساختن آلودگی ها و ذرات معلق در آن مجددا به استخر باز می گردانند. استفاده از این دستگاه ها مثل پمپ سیستما مدل TSW در استخرها جهت تصفیه آب مزایای مختلفی دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

– استفاده از این روش تصفیه آب مانع هدر رفتن آب استخر و در نهایت صرفه جویی در مصرف آب می شود.

– بهره گیری از این روش تصفیه آب استخر موجب می شود تا نیازی به تعویض مکرر آب استخر وجود نداشته باشد.

– پمپ های تصفیه آب، آلودگی های موجود در آب را جذب می کنند و دستیابی به آبی زلال و باکیفیت را در استخرها امکان پذیر می سازند.

پمپ استخری تصفیه

– استفاده از روش ازون زنی

علاوه بر کلر، ازون زنی نیز شیوه ای موثر برای تصفیه و گندزدایی آب استخرها به حساب می آید. با توجه به آنکه ماده شیمیایی کلر در برخی از موارد می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت پوست و بدن داشته باشد، از روش ازون زنی می توان به عنوان شیوه ای جایگزین بهره گرفت. استفاده از این روش به از بین بردن جلبک ها، قارچ ها و عوامل بیماری زا کمک می کند و در عین حال هیچ گونه تغییری در بو و مزه آب ایجاد نمی کند. شایان ذکر است که ازون سریعا تجزیه می شود و ماده مضری از خود بر جای نمی گذارد، پروسه تصفیه آب با آن در مدت کوتاهی قابل انجام است و قدرت گندزدایی آب در این روش تصفیه آب استخر، بیست و پنج برابر شیوه کلر زنی است.

– استفاده از روش برم زنی

استفاده از برم جهت تصفیه آب استخر از دیگر روش های جایگزین روش کلرزنی به حساب می آید. با این حال استفاده از این روش تصفیه آب استخر در مقایسه با استفاده از کلر بسیار هزینه بر تر است. برم به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی، پس از اضافه شدن به آب استخر با آن ترکیب می شود و ماده ای به نام برم آمین را به وجود می آورد. برم آمین می تواند خاصیت ضدعفونی کنندگی خود را به خوبی حفظ کند و در محیط های گرم نیز از پایداری بالایی برخوردار باشد. استفاده از برم برای تصفیه آب استخر گزینه مناسبی برای استخرهای بزرگ و پارک های آبی سرپوشیده است.

– استفاده از روش کلر زنی

کلر زدن به آب استخر یکی از روش های سنتی و در عین حال شیمیایی برای گندزدایی و بالا بردن کیفیت آب است که موجب زلال شدن آب و از بین رفتن جلبک های موجود در آن می شود. هنگامی که کلر به آب اضافه می گردد، پس از ترکیب شدن و واکنش دادن با آب، موجب تولید اسید هیپو کلرو می شود. این اسید به خوبی می تواند میکروب های موجود در آب را از بین ببرد. در روش تصفیه آب استخر با ماده شیمیایی کلر، حتما باید استخر دارای سیستم تهویه مناسب باشد؛ زیرا در غیر اینصورت می تواند موجب بروز مشکلات پوستی یا تنفسی شود. در این روش امکان استفاده از قرص ها، پودرها و محلول های کلر وجود دارد که می بایست متناسب با حجم آب استخر به آب اضافه شوند. یکی از بهترین تجهیزات مورد استفاده در این روش، دستگاه های کلر زن هستند. این دستگاه ها توسط برند گراندفوس و سیستما و دیگر برندهای تولید کننده ساخته می شوند. این دستگاه ها مجهز به پمپی برای انتقال دادن کلر به آب و همچنین سیستمی هستند که میزان کلر وارد شده به آب استخر را به خوبی کنترل می نماید.

دستگاه کلر زن استخر

دستگاه کلر زن برای تصفیه آب استخر

– استفاده از روش یونیزاسیون

برخی از مواقع با وجود استفاده از روش های مختلف جهت تصفیه آب استخر، آب آنچنان که انتظار می رود زلال و شفاف نمی شود و رنگ کدر و سبز مانند آن از بین نمی رود. در چنین شرایطی اصلی ترین دلیل زلال نشدن آب، وجود ذراتی معلق در آب به نام ذرات کلوئیدی است که برای حذف آنها و دستیابی به آبی زلال و باکیفیت می توان از روش یونیزاسیون یا انعقاد و لخته سازی استفاده نمود. در این روش تصفیه آب استخر از مواد منعقد کننده و لخته سازی تحت عنوان فلوکولانت ها کمک گرفته می شود. این مواد دارای بار منفی و مثبت و در برخی از اوقات بار خنثی هستند که وارد نمودن آنها به آب استخر می تواند ذرات باردار موجود در آب را خنثی سازد. عملکرد فلوکولانت ها به این صورت است که همانند پل بر روی ذرات خنثی شده و یا همان ذرات بدون بار قرار می گیرند و از این طریق این ذرات را به یکدیگر متصل می نمایند. پس از آنکه این ذرات به یکدیگر متصل شدند، لخته ای را بر روی سطح آب ایجاد می کنند که برای پاکسازی آن می توان از تجهیزات مختلف استفاده نمود. هنگامی که این اقدامات انجام شد، می بایست وضعیت آب استخر به کمک کیت های مربوطه از نظر مقادیر موادی نظیر کلسیم، کلر، برم و PH بررسی گردد.

 

– استفاده از اشعه ماوراء بنفش

اشعه ماوراء بنفش یک روش تصفیه آب استخر جدید و مکمل به حساب می آید که از آن جهت تصفیه و پاکسازی آب استخرها استفاده می شود. این اشعه با طول موج های خود کلیه میکرو ارگانیسم های موجود در آب از جمله انگل ها را از بین می برد. با این حال شایان ذکر است که این روش به تنهایی قادر به تصفیه آب استخر نیست و از آن می بایست در کنار سایر روش های تصفیه آب بهره گرفت.

 

– استفاده از اسکیمرهای استخری

اسکیمرها یکی از تجهیزات مورد استفاده در استخرها و جکوزی ها هستند که استفاده از آنها به پاکسازی آب استخر کمک می کند. اسکیمرهای استخری جاروهای مخصوصی هستند که در انواع دستی، برقی و رباطی عرضه می شوند. اسکیمرهای برق در لبه استخر نصب می شوند و آب استخر را در طول زمان تصفیه می کنند. مدل غیر دستی این دستگاه ها به لطف بهره مندی از قابلیت مکش، به تصفیه و گندزدایی آب کمک می کنند. از آنجایی که بخش اعظم آلودگی های موجود در آب استخرها در قسمت بالای آب قرار می گیرند، به کمک اسکیمر و قدرت مکش آن می توان این ذرات را از آب جدا نمود. این دستگاه می تواند سطح آب را از آلودگی هایی نظیر حشرات، برگ و یا مو تصفیه و پاکسازی کند. علاوه بر آن این دستگاه مجهز به سبدی قابل تعویض است که مواد زائد با ابعاد بزرگ تر را در داخل خود نگاه می دارد و مانع وارد شدن آنها به سیستم فیلتراسیون می شود. این دستگاه ها در مدل های کوچک، بزرگ و لاینری در بازار موجود هستند.

 

– فیلتر شنی، ساده ترین روش تصفیه آب استخر

در میان شیوهای مختلف برای تصفیه و پاکسازی آب استخرها، استفاده از فیلتر شنی ساده ترین روش تصفیه آب استخر به حساب می آید. این فیلترها در جنس های مختلفی از جمله فلزی، استیل، پلاستیکی و فایبرگلس تولید می شوند. فیلترهای شنی برای تصفیه آب انواع استخرهای خانگی و عمومی کاربرد دارند و استفاده از آنها به پاکسازی و جداسازی ذرات معلق، رسوبات و سایر آلاینده های موجود در آب کمک می کند و در نهایت آب را با کیفیت بالایی تصفیه می نماید. این دستگاه های دارای محفظه ای متشکل از شن و سیلیس هستند که آب از آنها عبور می کند اما از ورود انواع آلودگی ها و ذرات جامد به استخر جلوگیری می شود. در این روش آب به خوبی تصفیه می گردد و ذرات معلق موجود در آن، گرد و غبار و باکتری ها از آن جدا می شوند. این فیلترها در انواع مختلفی تولید و عرضه می شوند که از جمله آنها می توان به فیلترهای شنی تند، فیلترهای شنی کند و فیلترهای شنی نرخ بالا اشاره نمود. این فیلترها را می بایست متناسب با ابعاد استخر و حجم آب موجود در آن تهیه نمود.

فیلترشنی برای پاکسازی استخرها

به طور کلی این روش تصفیه آب مزیت های متعددی دارد که برخی از آنها به شرح زیر هستند:

– استفاده از فیلترهای شنی روشی آسان و کارآمد برای تصفیه آب استخر به حساب می آید.

– نگهداری از فیلترهای شنی در مقایسه با سایر فیلترها آسان تر و مقرون به صرفه تر است.

– این فیلترها در مدل های مختلفی در بازار موجود هستند و تجهیزات آنها به آسانی در بازار در دسترس است.

– استفاده از این روش تصفیه آب استخر به تصفیه بهینه آب و در عین حال صرفه جویی در مصرف آب کمک می کند.

– فیلترهای شنی استخری بدون استفاده از هیچ گونه ماده شیمیایی و یا ایجاد تغییر در ساختار آب، به تصفیه آب استخرها کمک می کنند.

– این فیلترهای تصفیه آب فضای زیادی را اشغال نمی کنند و استفاده از آنها نیز بسیار آسان است.

 

خرید انواع فیلترشنی، پمپ استخری، کلر زن و غیره از فروشگاه فرات با بهترین قیمت،

همراه با ضمانت نامه اصالت کالا و مشاوره رایگان برای بهترین انتخاب.

 

سوالات متداول

– برای تصفیه آب استخر چه روش هایی وجود دارد؟

آب استخرها با روش های متعددی قابل تصفیه هستند که برخی از پرکابردترین آنها عبارت اند از: استفاده از کلر، ازون و یا برم، کمک گرفتن از روش یونیزاسیون و اشعه ماوراء بنفش و همچنین بهره گیری از فیلتر شنی، پمپ تصفیه آب و یا اسکیمرها.

پمپ تصفیه آب استخر چگونه آب را تصفیه می کند؟

این دستگاه ها آب استخر را با فشار بالای پمپ مکش می کنند و آن را از فیلترهای دستگاه عبور می دهند. در این مرحله کلیه آلودگی ها و ذرات جامد موجود در آب از آن جدا می شوند و آب با کیفیت بالا و به صورت تصفیه شده از پمپ خارج می گردد.

– از روش یونیزاسیون چه زمانی استفاده می شود؟

از روش یونیزاسیون یا انعقاد و لخته سازی معمولا زمانی استفاده می شود که آب با وجود تصفیه شدن همچنان رنگی کدر دارد و زلال نمی شود که دلیل آن نیز وجود ذراتی معلقی در آب به نام ذرات کلوئیدی است.

– ساده ترین روش تصفیه آب استخر چیست؟

فیلتر شنی با توجه به مزایای فراوانی که دارد، یکی از ساده ترین و در عین حال کارآمد ترین روش ها برای تصفیه آب استخرها به حساب می آید.

– کلر زدن به آب استخر چه تاثیری در تصفیه آب دارد؟

استفاده از کلر برای تصفیه آب انواع استخرها شیوه ای سنتی است با استفاده از آن می توان به کمک این ماده شیمیایی آب را گندزدایی نمود و کیفیت آن را بالا برد. این روش به زلال شدن آب و از بین رفتن جلبک های موجود در آب کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *