مقالات

تجهیزات ضد عفونی کننده استخر شامل چه مواردی است؟

تجهیزات ضد عفونی کننده استخر شامل چه مواردی است؟

شنا کردن در استخر و انجام حرکات ورزشی در آب که تحت عنوان آب درمانی نیز شناخته می شود، روشی موثر برای درمان بسیاری از بیماری های جسمی به حساب می آید. این در حالی است که شنا کردن در استخرهایی که آب آنها به دلایل گوناگون دارای آلودگی است، نه تنها تاثیر مثبتی بر سلامت افراد ندارد، بلکه می تواند موجب بروز انواع بیماری های پوستی نیز شود.

این بدین معنا است که با توجه به تماس آب استخر با پوست و احتمال سرایت میکروب ها، ویروس ها و باکتری های فراوان، عدم استفاده از تجهیزات ضد عفونی کننده استخر موجب بروز بیماری ها و افزایش احتمال انتقال آنها به سایر افراد می شود. این تجهیزات دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

انواع تجهیزات ضد عفونی کننده استخر

تجهیزاتی که از آنها جهت ضدعفونی و گندزایی آب استخر استفاده می شود دارای انواع گوناگونی هستند که برخی از پرکاربردترین آنها به شرح زیر هستند:

– کلر

کلر یک ضدعفونی کننده پرکاربرد است که در استخرهای عمومی از آن به وفور برای ضدعفونی آب استفاده می شود. کلر ترکیب شیمیایی کلسیم و سدیم است. بنابراین با ورود یک ماده جدید به آب، کلر به صورت ترکیب شیمیایی اسید هیپوکلروز، نسبت به آن واکنش نشان می دهد و سبب نابودی باکتری ها و میکروب ها می شود. زمانی که کلر به آب اضافه می شود، به سرعت پخش می شود و برای مدتی طولانی در آب باقی می ماند. این ماده شیمیایی در حالت های مختلفی نظیر کلر جامد، کلر مایع، گاز کلر موجود است. برای ضد عفونی کردن آب استخر می بایست کلر به آب تزریق گردد که این کار به کمک دستگاه کلر زن انجام می شود.

این دستگاه ها و تجهیزات ضد عفونی کننده استخر دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آنها می توان به کلر زن قرصی استخر، کلر زن شناور استخر و کلر زن نمکی استخر اشاره نمود. لازم به ذکر است که کلر بویی نامطبوع دارد و می تواند موجب سوزش چشم ها شود و در عین حال نباید با پوست تماس داشته باشد.

– برم

یکی دیگر از روش های ضد عفونی کردن آب استخر، استفاده از ماده ای به نام برم است. این ماده به کلر شباهت دارد و برای گندزدایی و ضدعفونی کردن آب استخر کاربرد دارد. هنگامی که از برم برای ضد عفونی کردن آب استخر استفاده می شود، این ماده با آلاینده های موجود در آب استخر ترکیب می شود. در نتیجه ماده ای به نام پروموآمین تولید می شود که می تواند پس از ترکیب شدن با آلاینده ها موجود در آب، خاصیت ضد عفونی کنندگی خود را حفظ کند.

برم نسبت به کلر بوی مناسب تری دارد، در دمای بالا مقاومت بیشتری دارد و در مقایسه با کلر می تواند ویژگی ضد عفونی کنندگی خود را برای مدت بیشتری حفظ نماید. به همین سبب برم نسبت به کلر مدت زمان بیشتری آب را ضد عفونی می کند. شایان ذکر است که برم نسبت به ضد عفونی کننده های استخر ماده ای گران قیمت تر است.

– ازن

ازن گازی معدنی است که از برخورد اتم های اکسیژن با مولکول های اکسیژن تشکیل شده است و مولکول های اکسیژن را یونیزاسیون با ولتاژ بالا می نامند که ازن از فرآیند یونیزاسیون که غلظت بالاتری دارد تشکیل می شود. ازن اکسید کننده ای پر قدرت است که تا هزار برابر از کلر قدرتمند تر است و استفاده از آن موجب تجزیه آلاینده هایی نظیر گریس و روغن می شود. از آنجایی که ازن موجب تغییر خاصیت شیمیایی آب نمی شود، پس از استفاده از آن با دستگاه ها و تجهیزات ضد عفونی کننده استخر نیازی به دستگاه تنظیم PH نیست. با توجه به آنکه ازن به تنهایی نمی تواند به ضدعفونی کردن استخر کمک کند، از آن می بایست همراه با کلر و برم استفاده نمود. از سوی دیگر با توجه به آنکه ازن نمی تواند ذخیره شود و ماندگاری بالایی نیز ندارد، به محض تولید باید مورد استفاده قرار گیرد.

– یونیزه کردن

یونیزه کردن یکی دیگر از روش هایی است که از آن برای ضد عفونی کردن آب استخر بهره گرفته می شود. در این روش که بر پایه واکنش الکتروشیمیایی انجام می شود، از آب استخر به عنوان الکترولیت استفاده می شود، به طوری که با عبور جریان الکتریکی از فلزاتی همچون نقره و مس آب ضد عفونی می گردد. در این حالت یون های مس و فلزات سخت در آب آزاد می شوند و با عبور جریان برق با ولتاژ پایین میان الکترود آند و کاتد، یون های فلزات تولید شده به آب استخر وارد می شوند. جریان الکتریکی ایجاد شده در این روش، بسیار کوتاه است و به همین دلیل شوک الکتریکی ایجاد نمی کند.

نحوه عملکرد تجهیزات یونیزه کننده

عملکرد تجهیزات یونیزه کننده به گونه ای است که با عبور جریان آب از میان آنها، یون های نقره، مس و روی تولید شده وارد آب می شود. واحد های تونیزه کننده با تولید یون های مس، نقره و روی باکتری هایی موجود در آب استخر را از بین می برند. یونیزه کننده ها یکی دیگر از تجهیزات ضد عفونی کننده استخر هستند که در دو نوع متداول یونیزه کننده های الکتریکی و یونیزه کارتریج معدنی موجود هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *