مقالات

اجزای بوستر پمپ آب

اجزای بوستر پمپ آب

اجزای بوستر پمپ آب در مجموع باعث بهبود فشار آب در یک شبکه توزیع آب می شوند. از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر یک کارایی مخصوص به خود را دارند. در ادامه به بررسی دقیق تر عملکرد هر یک از این اجزا می‌پردازیم.

 بوستر پمپ آب چیست؟

بوستر پمپ آب یک نوع پمپ گریز از مرکز به شمار می رود که باعث افزایش فشار آب می گردد. افزایش فشار آب در یک مسیر مشخص مثل ورودی ها انجام می شود. بوستر ها همچنین باعث می شوند فشار آب برای انتقال به آخرین محل افزایش پیدا کند. ممکن است از یک بوستر پمپ آب مکنده در پایان سیستم انتقال آب و یا چندین بوستر در طی مسیر استفاده شود. انواع بوستر های آب دارای یک یا چند پروانه هستند که برخورداری از پروانه‌های بیشتر باعث بهبود فشار آب برای انتقال به ارتفاعات یا خطوط آب خیلی دراز می شود.

اجزای بوستر پمپ آب کدام اند و هر کدام چه عملکردی دارند؟

پمپ و الکتروموتور بوستر:

پمپ و الکترو موتور را به عنوان مهم ترین اجزای بوستر پمپ آب می شناسند. نقش الکتروموتور به حرکت درآوردن پروانه بوستر است. در حقیقت الکتروموتور باعث تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی می شود. بسته ب ب مدل دستگاه ممکن است پمپ و الکتروموتور مجزا از یکدیگر باشند که ارتباط آنها به وسیله کوپلینگ است. انواع الکتروموتور ها شامل  تک فاز و سه فاز هستند.

تابلو برق بوستر:

در پوستر ها تابلو برق عملکرد مهمی را برعهده دارد. برای کنترل جریان برق ورودی به الکتروموتور ها در بوستر پمپ آب، وجود تابلو برق ضروری است. تابلو برق باعث هماهنگ کردن قطب های مکانیکی و الکتریکی اجزای بوستر می شود. تابلو برق نقش یک محافظ را ایفا می کند به این ترتیب که کنترل نوسانات برق و پی ال سی را انجام می دهد. این جزء بوستر همچنین فرایند استهلاک بوستر را کم می کند.

مدار فرمان بوستر:

مدار فرمان یکی از اجزای بوستر پمپ آب است که جز سیستم کنترل به شمار می رود. نقشه مدار فرمان کنترل و تنظیم کردن استهلاک قطعات، مقدار نیروی مصرف شده در مجموعه و کارایی آن است. انواع مدار فرمان شامل ثابت و متغیر هستند که عملکرد مختلفی دارند. مدار فرمان دور متغیر در پمپ های خانگی و دور ثابت در پمپ های آتش نشانی به کار گرفته می شوند.

شاسی بوستر:

شاسی وظیفه دارد تا تمام اجزای بوستر را کنار هم نگه دارد. با اینکه عمل کرده شاسی در ظاهر ابتدایی و کم اهمیت است اما باید دانست که بوستر پمپ آب دارای اجزای مختلفی است که برای فعالیت منظم باید به خوبی در کنار همدیگر قرار بگیرند. شاسی همچنین مانع از انتقال لرزش بوستر به خارج از آن می شود.

اجزای بوستر پمپ آب مربوط به بخش دهش و مکش کدام اند؟

شیر فلکه بوستر:

شیر فلکه ها زمانی استفاده می شوند که پمپ ها دچار آسیب‌دیدگی شوند و تا زمان تعویض دستگاه خاموش نشود.

فلنج های بوستر:

فلنج ها باعث برقراری ارتباط و کنار هم نگه داشتن اجزای مختلف بوستر می شود.

صافی بوستر:

این قسمت از بوستر مانع از ورود اجسام و ذرات خارجی به دستگاه می شود.

لرزه گیر بوستر:

لرزه گیر ها مانعی برای منتقل شدن ارتعاشات به خطوط لوله کشی هستند.

کلکتور بوستر:

کالکتور های گالوانیزه در حقیقت باعث می‌شوند تا مایعات به وسیله آن ها به بوستر پمپ وارد شوند و سپس از آن خارج گردد.

مانومتر بوستر:

همه چیز ها می توانند میزان فشار مایعات وارده به پمپ و خارج شده از آن را اندازه گیری کنند.

فشار ورودی و خروجی سیالات را اندازه گیری می کند. از قابلیت های دیگر مانومتر توانایی نمایش فشار هر یک از پمپ ها به صورت جدا نیز می باشد.

مخازن دیافراگمی بوستر:

دیافراگمی باعث به حداقل رساندن استهلاک بوسترها می باشد به این ترتیب که وقتی مخزن تحت فشار خالی می شود سیستم به صورت اتوماتیک خاموش می شود. همچین این دستگاه می تواند مانع از خالی شدن مخزن می گردد.

پرشر ترانسمیتر های بوستر:

نقش این بخش از اجزای بوستر پمپ آب کنترل کردن مقدار فشار آب و ثابت نگه داشتن آن می باشد.

پرشر سوئیچ های بوستر:

این قسمت مربوط به پوسترهای پمپ دور ثابت است که باعث تعیین کمترین و بیشترین میزان فشار می شود.

کوپلینگ بوستر:

اگر الکتروموتور و پمپ مجزا از هم باشند لازم است تا کوپلینگ آنها را به هم متصل کند. در عملکرد صحیح کوپلینگ دقیق بودن اندازه و قطر آن متناسب با الکتروموتور و پمپ ضروری می باشد.

کلام پایانی

اجزای بوستر پمپ آب نقش های مختلفی دارند و در کنار هم دیگر باعث می‌شوند تا این دستگاه عملکرد مناسبی برای افزایش فشار انتقال آب در خطوط لوله ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *