مقالات

درجه پمپ آب خانگی باید روی چند باشه؟ سرویس پمپ آب

سرویس پمپ آب خانگی

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و گسترش شهرها و ساختمان های چند طبقه، استفاده از پمپ آب زیاد شده است. اما بالا رفتن طول عمر آن، مستلزم سرویس پمپ آب و نگهداری صحیح از آن می باشد. بسیاری از مردم نمی دانند که درجه پمپ آب روی چند باید باشد تا بهترین عملکرد را از پمپ مشاهده کنند و سلامتی پمپ نیز حفظ شود. در این مقاله شما را با پمپ آب و سرویس آن آشنا کرده و در ادامه عیب یابی و تعمیر آن را به صورت مختصر، توضیح می دهیم.

پمپ آب مناسب

پمپ آب وسیله ای است برای تقویت فشار آب که امروزه تنوع زیادی دارد. در انتخاب این دستگاه پر مصرف باید فاکتور هایی نظیر متراژ واحد، تعداد شیرها، تعداد طبقات و میزان مصرف را در نظر بگیرید. باید توجه داشت که که عملکرد پمپ وابسته به مخزن تحت فشار و کلید اتومات نیز می باشد. کلید اتومات برای اتوماتیک عمل کردن پمپ بوده و مخزن نیز باعث ایجاد فشار ثابت در پشت لوله ها می شود و جریان یکنواختی را به وجود می آورد.

چگونه هزینه تعمیر پمپ را کاهش دهیم؟

برای کاهش هزینه تعمیر آن، سرویس پمپ آب، نقش بسزایی دارد که در این زمینه باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. استفاده از منبع دیافراگمی
  2. چک کردن منافذ پروانه پمپ
  3. بررسی شیر فلکه
  4. بررسی میزان روغن محفظه موتور و سیل
  5. تست کردن الکتریکی جهت اطمینان از عملکرد صحیح پمپ

درجه پمپ آب روی چند باشد؟

از آنجا که سرویس های دوره ای و تنظیم بودن درجه پمپ در طول عمر این دستگاه بسیار اهمیت دارد، به طور خلاصه نحوه سرویس پمپ آب را آموزش می دهیم.

در ابتدا باید یک شیر آب سرد را باز بگذارید، سپس به درجه پمپ دقت کنید تا ببینید پمپ بر روی چه درجه ای روشن و خاموش می شود. اگر اختلاف درجه، 1 بار باشد و پمپ نیز مکررا خاموش و روشن نشود، پمپ تنظیم بوده و نیاز به اقدام خاصی نیست. اما اگر اختلاف بیش از 1 بار بود، ابتدا ورودی و خروجی پمپ را مسدود کنید و برق آن را از مدار خارج نمایید. سپس منبع انبساط را جدا کرده و میزان باد آن را بررسی کنید.

استاندارد میزان باد منبع، 30 تا 35 بار می باشد. اگر میزان باد آن کمتر باشد، باید جهت تنظیم باد منبع، اقدام نمایید.

در ادامه منبع را در محل مخصوص خودش قرار داده و شیر ورودی و خروجی را باز کنید. سپس برق را وصل کنید و دستگاه اتومات را تنظیم نمایید.

آموزش چک کردن بخش های مختلف

نحوه چک کردن شیر یکطرفه پمپ آب

از موارد سرویس پمپ آب، چک کردن شیر یکطرفه می باشد. برای تست آن، ابتدا شیر خروجی که به سمت واحد می رود را مسدود کنید و توجه داشته باشید، درجه ای که پمپ آب نشان می دهد، نباید در هنگام بسته شدن شیر فلکه، پایین بیاید. چنانچه درجه، افت کند، شیر یکطرفه خراب است و باید تعویض گردد. اما اگر درجه ثابت بماند، شیر یکطرفه سالم می باشد.

نحوه چک کردن پمپ آب و  اتصالات آن

سیم پیچ قسمتی از پمپ است که نباید به هیچ عنوان آب به آن نفوذ کند. فیبروفنر بخشی است که مانع نفوذ آب به داخل موتور می شود. در واقع این بخش مانع از هدایت آب از محور شفت سیم پیچ به خود سیم پیچ می گردد. بنابراین بررسی عدم نشتی این قسمت ها بسیار مهم است چراکه در صورت نشتی و عدم اقدام به موقع، هزینه های بالایی را در پی خواهد داشت.

علاوه بر آن، بررسی اتصالات پمپ آب خانگی و عدم نشتی آنها از اقدامات مهم در سرویس پمپ آب می باشد.. چنانچه نشتی و ایرادی وجود داشته باشد، باید آن را رفع کنید چون برطرف نکردن به موقع، سبب پوسیدگی و تعویض پوسته های پمپ و اتصالات آن می شود که هزینه بالایی را به شما تحمیل می کند.

نحوه روغن کاری پمپ آب

مورد دیگر از سرویس پمپ آب، روغن کاری آن می باشد. سیل و محفظه موتور، محل هایی است که در هر بازدید دوره ای باید روغن کاری شوند.

در پمپ هایی که درجه حرارتی بیش از 90 درجه دارند، دستگاه هایی با دور موتور بالا و یاتاقان ها از روغن استفاده می شود و در پمپ های با دمای کمتر از 90 درجه، دستگاه های با دور پایین، قطعات بیرونی پمپ آب و وسایل دارای بلبرینگ، از گریس استفاده می گردد.

بهتر هست هر ماه، پمپ ها را چک و بررسی کنید تا قبل از تحمیل هزینه های زیاد، اقدام به عیب یابی و تعمیر نمایید.

 

در صورتی که قصد خرید پمپ آب ساختمانی را دارید و نیاز به مشاوره دارید کارشناسان فرات در خدمت شما هستند.

 

سوالات متداول

چرا تنظیم بودن درجه پمپ آب اهمیت دارد؟

اگر پمپ را به حال خود رها کنید و به درجه پمپ خانگی دقت نکنید دو مشکل اساسی بروز خواهد کرد. ۱- آسیب دیدن پمپ به دلیل قطع و وصل مکرر و کارکردن به شکل غیر اصولی که احتمال سوختن آن نیز وجود دارد. ۲- عدم آبرسانی مناسب به طبقات ساختمان و نارضایتی ساکنین.

نشانه های تنظیم نبودن درجه پمپ آب چیست؟

اگر درجه پمپ شما تنظیم نباشد از علائم مختلفی می توانید آن را متوجه شوید. موارد مثل آبرسانی نامناسب در طبقات، صدا دادن جریان آب هنگام خروج از لوله ها، قطع و وصل مکرر و کوتاه مدت پمپ و پس از مدتی صدای ناخوشایند پمپ از جمله این علائم هستند.

تنظیم نبودن پمپ و عدم سرویس آن چه خطراتی دارد؟

قبلا از آبرسانی نامناسب و احتمال سوختن پمپ گفته ایم. از دیگر مواردی که احتمال بروز دارد ترکیدگی لوله ها بخاطر تغییر دائم در شدن جریان آب است و همچنین شل شدن و شکستن اتصالاتی مثل اتصالات تصفیه کننده آب خانگی، اتصالات توالت، حمام ها و همچنین پکیج و رادیاتورها که در این صورت احتمال پخش شدن آب در منازل وجود دارد.

آیا در سرویس پمپ آب گریس کاری لازم است؟

بله در پمپ های با حرارت بالا روغن کاری کلیه قطعات و در پمپ های دور پایین با حرارت کمتر قطعات بیرونی مثل بلبرینگ ها باید گریس کاری شود. بهتر است این مورد را به فرد متخصص بسپارید تا روغن کاری اشتباه سایر قطعات مهم جلوگیری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *