مقالات

ورودی و خروجی فیلتر شنی استخر و سایر بخش های فیلتر

راهنمای نصب فیلتر شنی استخر

فیلترهای شنی تجهیزاتی هستند که از آنها عموما در بخش های گوناگون خانگی و صنعتی به وفور استفاده می شود و کاربرد اصلی آنها تصفیه آب انواع استخرهای عمومی و خانگی است. این دستگاه های پرکاربرد به لطف بهره مندی از محفظه ای متشکل لایه هایی از شن و سیلیس، ذرات جامد، آلودگی ها و گرد و غبار و کلیه ناخالصی های موجود در آب را به خود جذب می کنند و از این طریق نقش موثری در تصفیه و زلال سازی آب استخر ایفا می نمایند. به طور کلی بهره گیری از فیلترهای شنی استخری، یکی از شیوه های کاربردی در تصفیه آب استخرها محسوب می شود که نتیجه نهایی آن دستیابی به آبی باکیفیت و شفاف است. این دستگاه ها دارای ویژگی های متعددی هستند که برای استفاده از آنها توصیه می شود که ابتدا با اجزای تشکیل دهنده و مراحل نصب فیلتر شنی استخر آشنا شوید.

 

خرید فیلتر شنی و سایر تجهیزات استخری از فروشگاه فرات تنها با یک تماس. مشاوره رایگان و بهترین قیمت.

 

اجزای اصلی فیلتر شنی استخر

با نصب فیلتر شنی استخر در استخرهای عمومی و خانگی، آب به بهترین وجه ممکن تصفیه می شود و کلیه ذرات جامد و املاح معلق موجود در آن تصفیه می گردد، آب آلوده از سمت ورودی وارد شده و آب تمیز خارج می گردد. این دستگاه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– لوله ها: در این دستگاه لوله ها وظیفه انتقال آب به دستگاه و در نهایت خارج کردن آن را بر عهده دارند.

– ورودی و خروجی فیلتر شنی استخر: از این دو کانال برای ورود و خروج آب استفاده می گردد و آب تمیز نتیجه نهایی کار این فیلتر است.

– شیرآلات و اتصالات: این تجهیزات در قسمت های ورودی و خروجی آب نصب می شوند.

– شیر فیلتر: کاربرد اصلی این شیر، کنترل جریان های خروجی و ورودی آب است.

– فشارسنج: این قطعه وظیفه کنترل میزان فشار آب را بر عهده دارد.

– شیر اتومات، نیمه اتومات و دستی: این شیرها در شستشوهای معکوس کاربرد دارند.

– دریچه بازدید: از طریق دریچه بازدید، امکان دسترسی به داخل فیلتر و بازدید سیلیس ها و سایر قسمت های داخلی وجود دارد.

آموزش نصب فیلترشنی استخر

نکات مهم در مورد ورودی و خروجی فیلتر شنی استخر

توجه داشته باشید که اگر مسیر ورودی آب در فیلتر شنی مسدود شود و یا پاکسازی نگردد جریان آب کند خواهد شد و عمل پاکسازی آب استخر بسیار کند می گردد. همچنین در مورد خروجی فیلتر نیز همین حکم صادق است. مسدود شدن و یا جرم گرفتن مسیر خروجی آن باعث می شود که عمل پاکسازی به خوبی اتفاق نیافتد و اصطلاحا پمپ دچار کار اضافی گردد.

مهمترین بخش در سالم نبودن ورودی و خروجی فیلتر شنی این است که فشار بیش از حد به موتور پمپ وارد می شود. بنابراین بازبینی دوره ای پمپ را در دستور کار قرار دهید و اگر یک نوبت از انجام آن را فراموش کردید در اولین فرصت بخش های مختلف بخصوص مسیرهای ورودی و خروجی را چک کنید. بسیاری از مشکلات فیلترهای شنی از همینجا شروع می شود و کسانی که سرویس دوره ای را به تعویق می اندازند به زودی مجبور به تعمیر کلی فیلتر شنی می گردند. شاید این موارد از دید شما نکات ساده ای به نظر برسد اما تقریبا اکثر تعمیرکاران که برای سرویس مراجعه می کنند این موارد را انعکاس می دهند که کوتاهی در بازبینی مسیر ورودی و خروجی فیلتر شنی و همچنین بخش های داخلی خسارات زیادی را ایجاد کرده است.

انواع فیلتر شنی استخر

این دستگاه ها در انواع مختلفی از جمله فیلتر شنی کند، فیلتر شنی تند و فیلتر شنی نرخ بالا استخر طراحی و تولید می شوند که در این قسمت به معرفی آنها می پردازیم:

– فیلتر شنی استخر کند

فیلترهای شنی کند استخری یکی از قدیمی ترین انواع فیلترهای استخر هستند که سطح سیلیس آنها در مجاورت هوای آزاد است. در این نوع از دستگاه ها، عبور آب به دلیل وزن آن، بدون فشار انجام می شود. این فیلترها کاربرد فراوانی در پمپ های آب خانگی دارند.

– فیلترشنی استخر تند

این نوع از فیلترهای شنی در چندین اندازه مختلف تولید می شوند. در فیلترهای شنی تند استخری، سیلیس موجود در دستگاه داخل مخزن بسته قرار دارد و آب استخر به واسطه فشار و نیروی گریز از مرکز پمپ از روی آنها عبور می کند.

– فیلتر شنی استخر نرخ بالا

در فیلترهای شنی استخری نرخ بالا، میزان عبور آب بر مبنای هر متر مربع محاسبه می گردد. با توجه به آنکه دانه های سیلیس موجود در این فیلترها اندازه بزرگ تری دارند، آب استخر از آنها با سرعت بالاتری عبور می کند و در نتیجه موجب افزایش فشار آب می شوند.

ساختار فیلترهای شنی

مراحل نصب فیلتر شنی استخر

برای نصب اصولی فیلترهای شنی در استخرها رعایت نکات و موارد زیر ضروری است:

  1. جهت نصب این دستگاه توصیه می شود که آن را در مکانی قرار دهید که علاوه بر نور کافی، دارای فضای کافی برای انجام تعمیرات باشد. این مکان حتی الامکان نباید فاصله زیادی تا استخر داشته باشد. برای نصب همچنین توجه داشته باشید که تجهیزات برقی و کنترلی فیلتر شنی از جمله سوئیچ، تایمر و سیستم کنترل دستگاه در فاصله یک و نیم متری دستگاه قرار بگیرند.
  2. پس از قرار دادن فیلتر شنی در مکان مناسب، لازم است تا آن با بر اساس میزان مشخص شده بر روی فیلتر، با سیلیس پر کنید. پیش از ریختن سیلیس در محفظه مخصوص، حتما فیلتر را با دقت بررسی نمایید و از سلامت تمامی نازل ها، رایزر و قطعات داخلی اطمینان حاصل کنید. برای این منظور توجه داشته باشید که سیلیس ها باید دارای ضریب یکنواخت 75/1 یا کمتر باشند و اندازه ذرات آنها نیز بین 45/0 تا 55/0 میلی متر باشد.
  3. برای ریختن سیلیس در محفظه فیلتر شنی، قیف مخصوص را در دهانه بالای فیلتر قرار دهید و تا نصف گنجایش مخزن را با سیلیس پر کنید. پس از ریختن سیلیس، قیف را به آرامی بردارید و کنار دهانه فیلتر شنی را تمیز کنید.
  4. در این مرحله از نصب فیلتر شنی استخر باید اورینگ شیر را بر روی بدنه فیلتر و محل مناسب خود قرار دهید اما پیش از آن حتما اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه گرد و خاکی بر روی دهانه فیلتر وجود ندارد. شیر فیلتر را نصب نمایید و دقت داشته باشید که جهت ورودی و خروجی شیر به صورت صحیح باشد.
  5. پس از نصب شیر حتما مطمئن شوید که این قطعه به خوبی و محکم بر روی دهانه فیلتر قرار گرفته است و فلنج نیز روی بدنه فیلتر با فلنج شیر کاملا در تماس است.
  6. در این مرحله باید کلمپ یا بست فیلتر را نصب کنید. برای این منظور قطعات کلمپ را به ترتیب بر روی بدنه شیر و فیلتر قرار دهید و پیچ و مهره آن را ببندید. توجه داشته باشید که مهره کلمپ باید به درستی در قسمت فضای شش گوشه تعبیه شده بر روی آن قرار بگیرد.
  7. گزینه ای تحت عنوان “حداکثر فشار کاری” بر روی فیلتر شنی استخر درج شده است. در هنگام کارکرد دستگاه حتما دقت داشته باشید که فیلتر و شیر آن هیچ گاه در شرایطی بالاتر از این مقدار قرار نگیرند.
  8. برای اتصال لوله ها از شیوه های مناسب آب بندی لوله های پلاستیکی از جمله نوار تفلون استفاده کنید. لوله کشی ها را با دقت بالا و روش صحیح انجام دهید و از استفاده از مواد تولید شده با مشتقات نفتی خودداری نمایید.
  9. در آخرین مرحله از نصب فیلتر شنی استخر گیج فشار را در روی محل خود که رزوه ای 4/1 اینچی است و در جهت پورتی که به پمپ متصل است قراردهید و آن را به خوبی محکم کنید.

خرید فیلتر شنی استخر

فیلترشنی برای پاکسازی استخرها

این محصول از پرکاربردترین سیستم های فیلتر آلودگی های معلق در آب فیلتر شنی استخر است. عبور آب از فیلتر تصفیه استخر و جکوزی اولین مرحله در بهبود و اصلاح کیفیت آب مورد استفاده در استخر و جکوزی است. با استفاده از این فیلترها قادر خواهید بود ذرات معلق موجود در آب به قطر 50 میکرون را حذف نمایید.

مشاهده صفحه خرید فیلترشنی استخر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *