مقالات

پمپ دیگ بخار و بویلر

پمپ دیگ بخار و بویلر

پمپ های دیگ بخار که با نام پمپ های تغذیه کننده نیز شناخته می شوند، دسته ای از پمپ های گریز از مرکز طبقاتی هستند که از آن ها جهت تامین آب مورد نیاز دیگ های بخار و افزایش راندمان این دستگاه ها کمک گرفته می شود. طراحی و تولید این پمپ ها به نحوی است که قادر به کارکرد تحت دما و فشار بسیار زیاد و در عین حال پمپاژ سیالات با فشاری بالا هستند. پمپ بویلر یا دیگ بخار در موتورخانه ها و تمامی صنایعی که در آن ها از دیگ بخار استفاده می شود کاربرد دارد. این پمپ ها به دلیل بالا بودن دمای سیالات که معمولا در حدود صد درجه سانتی گراد است، غالبا از جنس استیل تولید و در مدل ها و ظرفیت های مختلفی به بازار عرضه می شوند.

 

خرید انواع پمپ خارجی و ایرانی برای دیگ بخار و بویلر
با بهترین قیمت در فروشگاه فرات

 

عملکرد پمپ تغدیه دیگ بخار

برای کارکرد پمپ های تغذیه دیگ بخار، نیاز است تا مخزن آن ها پر از آب باشد. در این پمپ ها مخزن از طریق لوله به پمپ اتصال دارد و آب به کمک آن به داخل دیگ بخار پمپاژ می گردد. برای آنکه آب دارای استانداردهای لازم و فاقد هرگونه ناخالصی باشد، بهتر است از یک فیلتر تصفیه استفاده شود. از سوی دیگر برای استفاده از این پمپ ها لازم است هوای درون مخزن و پمپ از طریق هواگیری خالی شود. هواگیری کردن پمپ دیگ بخار که به معنای تخلیه هوای موجود میان مخزن آب و پمپ آب است، به کمک باز کردن پیچی که برای این منظور بر روی دستگاه تعبیه گردیده قابل انجام است. شایان ذکر است که عمل هواگیری پمپ تغذیه دیگ بخار به افزایش بازدهی پمپ و عملکرد بهتر آن کمک می کند و در مقابل عدم هواگیری پمپ، مانع انجام آبگیری می شود. از بخاری که توسط دیگ بخار تولید می شود برای مصارف گوناگونی نظیر تامین گرمای مورد نیاز مجتمع های مسکونی، پروسه های بهداشتی و تولید جریان الکتریسیته و حرارت بهره گرفته می شود.

انواع پمپ دیگ بخار

پمپ های تغذیه دیگ بخار بر اساس شیوه ای که انرژی را به سیالات مختلف منتقل می کنند به صورت زیر تقسیم بندی می شود:

– پمپ های دینامیکی دیگ بخار

پمپ های دینامیکی یا سانتریفیوژ دیگ بخار قادر به تولید فشار محدود هستند. این پمپ ها انرژی پمپ را ابتدا به سرعت و در نهایت به فشار تبدیل می کنند. پمپ های دینامیکی انرژی را صورت مداوم و بی وقفه به مایع منتقل می کنند.

– پمپ های جابجایی دیگ بخار

این نوع از پمپ های دیگ بخار به نحوی طراحی شده است که می توانند فشار سیستم را متناسب با نیاز آن تامین کنند و انرژی را به صورت مستقیم به فشار تبدیل کنند. پمپ های جابجایی انرژی را در فواصل زمانی مشخص و با وقفه به مایع انتقال می دهند.

خرید پمپ دیگ بخار و بویلر

ویژگی های پمپ دیگ بخار

پمپ های تغذیه دیگ بخار دارای ویژگی ها و مزیت های متعددی هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– این نوع از پمپ ها از طراحی پیچیده و مقاومت قابل ملاحظه ای برخوردار هستند. دلیل این امر آن است که به دلیل انقباض ها و انبساط های مکرری که در حرارت زیاد سیالات در اجزای پمپ ایجاد می شود و همچنین با توجه به روشن و خاموش شدن پمپ در دفعات زیاد، نیاز است تا این دستگاه ها در مقابل فشار بالا و دمای زیاد مقاوم باشند.

– از آنجایی که در تولید این پمپ ها در مقایسه با دستگاه های مشابه از قطعات غیر ثابت کمتری بهره گرفته شده است، در هنگام کار کردن نیز به میزان پایین تری تحت فشار قرار می گیرند و به همین سبب از استهلاک پایین تر و عمر مفید بالاتری برخوردار هستند.

– پمپ دیگ بخار جزو متداول ترین دستگاه های موثر در تامین گرما است که استفاده از آن در مقایسه با دستگاه های مشابه مقرون به صرفه تر است؛ زیرا مصرف انرژی آن در طول زمان پایین تر است و به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک بسیاری می کند.

– میزان تعمیرات این پمپ های تغذیه در مقایسه با دستگاه های مشابه کمتر است و به همین دلیل می توانید با خیالی آسوده از آن ها استفاده نمایید. با این حال برای افزایش عمر این دستگاه ها، توصیه می گردد که در طول سال حداقل یک بار توسط فرد متخصص سرویس شوند.

– پمپ دیگ بخار در مقایسه با دستگاه هایی با کارکرد مشابه از قیمت مناسب تری برخوردار است.

نکات نصب پمپ تغذیه دیگ بخار

برای آنکه این پمپ های تغذیه به شیوه نصب استاندارد نصب گردد و از بالاترین بازدهی و بیشترین عمر مفید برخوردار باشد، توصیه می شود که موارد زیر را رعایت نمایید:

– مهم ترین اقدامی که پیش از استفاده از پمپ های تغذیه دیگ بخار باید صورت گیرد، تعیین ظرفیت است.

– برای نصب پمپ دیگ بخار و انتخاب نوع و مدل مناسب با فعالیت کاری خود، از تجربه کارشناسان متخصص در این زمینه کمک بگیرید و این کار را به این افراد بسپارید.

– برای داشتن بالاترین بهره وری پیشنهاد می شود که نوع پمپ تغذیه را متناسب با ویژگی های دیگ بخار انتخاب نمایید.

– برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پمپ و دیگ نیاز است تا قطعات و کلیه اجزای پمپ به صورت دوره ای و منظم مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز نیز تعمیر گردد.

خرید پمپ دیگ بخار سیستما

برای تهیه پمپ های تغذیه دیگ بخار از برند اروپایی سیستما می توانید از طریق شرکت فرات به عنوان نماینده رسمی این محصولات در کشور اقدام نمایید:

– پمپ طبقاتی عمودی سری MVST سیستما

این سری از پمپ های سیستما در دسته پمپ های طبقاتی عمودی قرار می گیرند و به لطف بهره مندی از طراحی منحصر به فرد و با داشتن بدنه، پروانه، شفت و روتوری از جنس استیل ضد زنگ، گزینه مناسبی برای تامین آب مورد نیاز دیگ های بخار هستند. این پمپ ها از حداکثر هد دویست و سی و دو متر و حداکثر دبی صد و ده متر مکعب برخوردار هستند و در دمای چهل درجه سانتی گراد قابلیت کارکرد دارند. این سری از پمپ دیگ بخار علاوه بر کاربرد در تغذیه دیگ بخار، در سیستم های آبیاری زمین های کشاورزی و سیستم های تقویت فشار نیز کاربرد دارند.

پمپ عمودی طبقاتی سری MVS سیستما

 

– پمپ CR گراندفوس

پمپ سری CR گراندفوس با ویژگی اشغال فضای اندک در موتورخانه و تامین هد مورد نیاز پروژه های بلند مرتبه به یکی از تولیدات محبوب کمپانی GRUNDFOS تبدیل گشته است. این پمپ قابلیت نصب در هر فضایی که امکان تامین پورت مکش و دهش در یک راستا را داشته باشد دارد که منجر به بهینه شدن مدار های لوله کشی تاسیسات موتورخانه می شود. از پمپ CR می توان به عنوان یکی از بهترین پمپ های دیگ بخار و بویلر یاد کرد.

پمپ سری CR گراندفوس

 


بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار چیست؟ مزایا و معایب منبع برای پمپ

انواع پمپ های صنعتی | آشنایی و کاربرد آنها

روش کاهش صدای پمپ آب خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *