پمپ های عمودی طبقاتی

انواع مدل های پمپ های عمودی
  • انواع مدل های پمپ های عمودی

پمپ سری CR گراندفوس

پمپ سری CR گراندفوس با ویژگی اشغال فضای اندک در موتورخانه و تامین هد مورد نیاز پروژه های بلند مرتبه

پمپ سری MRV سیستما عمودی طبقاتی

پمپ های عمودی طبقاتی سری MRV سیستما ایتالیا با قابلیت اطمینان بالا، اشغال فضای کم و انرژی مصرفی اندک یک

پمپ سری MVS سیستما عمودی طبقاتی

پمپ خطی عمودی طبقاتی سری MVS سیستما محصول ایتالیایی با آوازه جهانی و محدوده عملکردی بسیار وسیع برای کلیه سیالات

آشنایی با پمپ عمودی طبقاتی

پمپ عمودی طبقاتی یکی از انواع پمپ های طبقاتی سانتریفیوژ یا گریز از مرکز است که با نام پمپ ایستاده آب نیز شناخته می شود. این پمپ به صورت عمودی و در فضای به نسبت کمی قابل نصب است و نیروی محرک برای کارکرد آن غالبا به واسطه موتور الکترونیکی یا دیزلی فراهم می گردد. این نوع از پمپ های طبقاتی دارای چندین طبقه هستند که به شکل سری به یکدیگر متصل شده اند و هر طبقه آنها نیز مجهز به پروانه است. کارکرد این پمپ ها به این صورت است که با نیروی مکش، ابتدا آب را وارد طبقه اول پمپ می کنند. در این قسمت با فشاری که پمپ بر روی آب ایجاد می کند، آب به سمت طبقه دوم هدایت می شود و در این قسمت نیز فشار آن افزایش پیدا می کند. این شیوه کارکرد موجب می شود تا پمپ هایی که دارای طبقات بیشتری هستند، فشار آب را بیشتر افزایش دهند. این پمپ ها با کاربردهای متفاوت در بخش های گوناگون صنعتی، ساختمانی و کشاورزی و در مجموع در سیستم های نیازمند به دبی و هد بالا بکار گرفته می شوند. شرکت فرات به عنوان نماینده رسمی انواع پمپ های صنعتی، خانگی و کشاورزی از برندهای مطرح دنیا، عرضه کننده پمپ عمودی با اصالت کالا است.

کاربرد پمپ عمودی طبقاتی

پمپ های ایستاده غالبا در سیستم های نیازمند به فشار و دبی بالا با کاربردهای مختلف بکار گرفته می شوند که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر است:

- از پمپ های طبقاتی عمودی در سیستم های تصفیه کننده آب آشامیدنی استفاده می شود.

- این نوع از پمپ های طبقاتی در سیستم های مربوط به گلخانه ها صنعتی کاربرد دارند.

- پمپ های ایستاده طبقاتی در صنایع مختلفی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین آب و فاضلاب و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.

- این پمپ ها برای تامین فشار آب مورد نیز جهت آبیاری و همچنین تخیله آب چاه بکار گرفته می شود و به همین سبب به عنوان پمپ چاه نیز شناخته می شوند.

- این پمپ های سانتریفیوژ در سیستم های دیگ بخار به عنوان بخش تغذیه کننده مورد استفاده قرار می گیرند.

- از این نوع پمپ های طبقاتی برای تامین و پمپاژ آب دستگاه هایی نظیر آب نماها و فواره ها استفاده می شود.

- از دیگر کاربردهای این پمپ های طبقاتی می توان به استفاده از آنها در ساختمان ها و برج های مسکونی و سیستم های آب شیرین کن، شستشوی صنعتی، تقطیر آب، خنک کننده و ترمودینامیکی اشاره نمود.

خرید پمپ عمودی طبقاتی

مزایا

طراحی و ساخت پمپ طبقاتی عمودی موجب شده است تا این پمپ مزایای متعددی داشته باشد که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر است:

- با توجه به آنکه در هنگام نصب پمپ عمودی طبقاتی فضای زیادی اشغال نمی شود، از این دستگاه می توان در مکان هایی بهره گرفت که برای نصب پمپ، محدودیت فضا وجود دارد.

- این نوع از پمپ های طبقاتی می توانند انواع سیالات را با قدرت مناسب و در عین حال با مصرف برق کم پمپاژ نمایند و به همین سبب این پمپ ها از نظر مصرف انرژی، دستگاه هایی کم مصرفی به حساب می آیند.

- پمپ های طبقاتی عمودی به لطف بهره گیری از پروانه هایی با قطر کم، قادر هستند تا مایعات را به صورت یکنواخت پمپاژ نمایند.

- یکی از مزایای مهم پمپ های طبقاتی عمودی، شیوه خاص طراحی و ساخت آنها است که موجب شده است تا این پمپ ها در هنگام کار صدای اندکی تولید کنند.

- پمپ آب ایستاده در عین آنکه از طراحی ساده ای برخوردار است، قادر است فشار سیالات را تا حد زیادی افزایش دهد.

- تعمیر و نگهداری از این نوع از پمپ های طبقاتی با توجه به شیوه طراحی و ساخت منحصر به فرد آنها، با قیمتی مناسب و مقرون به صرفه قابل انجام است.

- این پمپ ها بسیار مقرون به صرفه هستند و استهلاک آنها نیز بسیار کم است.

مشکلات احتمالی پمپ

برخی از اوقات ممکن است که این نوع از پمپ های طبقاتی در هنگام کار دچار ایراداتی شوند که شایع ترین این مشکلات و روش های رفع آنها به شرح زیر است:

- لرزش در پمپ های طبقاتی عمودی در شرایطی که دستگاه با حداکثر سرعت کار می کند به معنای آن است که قطعات داخلی پمپ نیاز دارند تا به خوبی در جای خود محکم شوند و یا پمپ روغن کاری شود.

- عدم توانایی این پمپ های سانتریفیوژ برای پمپاژ مناسب سیالات و کاهش جریان خروجی نشانه بسته شدن قسمتی از لوله ها با آلاینده های موجود در آب است. در این شرایط پمپ نیاز به هواگیری دارد تا از این طریق آلودگی ها نیز برطرف گردند.

- کاهش فشار خروجی سیالات می تواند به دلایل متعددی ایجاد شود که از جمله آنها می توان به گیر کردن پروانه ها، کارکرد برعکس پمپ و همچنین کم شدن سرعت پمپ اشاره نمود.

- به طور کلی اصلی ترین دلایل ایجاد اختلال در عملکرد پمپ آب عبارت اند از: ورود هوا به لوله های آب، نشتی آب از لوله ها و یا کم بودن ارتفاع.

اجزای پمپ عمودی طبقاتی

شباهت های پمپ عمودی طبقاتی و افقی

علیرغم وجود برخی از تفاوت ها، این پمپ ها شباهت هایی نیز با یکدیگر دارند که مهم ترین آنها به شرح زیر هستند:

- پمپ عمودی و افقی طبقاتی هر دو در دسته پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز قرار می گیرند و هر دو فاقد قابلیت مکش منفی هستند.

- هر دو نوع این پمپ های طبقاتی برای پمپاژ آب زلال کاربرد دارند و به همین جهت از آنها می توان در بخش های کشاورزی استفاده نمود.

- در این پمپ ها فشار نهایی ایجاد شده با مجموع فشار ایجاد شده در هر طبقه برابر است.

- در هر دو مدل عمودی و افقی، قطعاتی از جمله پروانه و بدنه از جنس چدن یا استیل تولید می شوند.

خرید پمپ عمودی طبقاتی

برای آنکه پمپ های طبقاتی عمودی در هنگام کارکرد عملکرد موثری داشته باشند، رعایت نکات زیر در هنگام خرید آنها ضروری است:

- برای خرید این پمپ های طبقاتی پیش از هر چیز باید به نوع سیال و غلظت آن توجه نمایید. بر این اساس در صورتی که تمایل دارید دستگاه شما توانایی پمپاژ سیالاتی با غلظت زیاد را داشته باشد، باید بدانید که طراحی این نوع از پمپ های سانتریفیوژ به گونه ای است که نمی تواند این کار را به صورت مطلوب انجام دهند.

- برای خرید این پمپ های طبقاتی حتما فاکتورهایی نظیر میزان دبی و فشار، حداکثر فشار، سایز خروجی و ورودی پمپ و همچنین محدوده دمای سیال را به دقت مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که این مشخصات، متناسب با نیاز شما بود نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

- در هنگام خرید پمپ عمودی طبقاتی در نظر گرفتن توان و قدرت الکترو موتور پمپ از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این قطعه اساسی در پمپ، نقش مهمی در کارکرد مناسب این دستگاه و عملکرد موثر آن در پمپاژ سیالات و همچنین میزان مصرف انرژی ایفا می نماید.

- نکته مهم دیگری که در هنگام خرید این پمپ ایستاده باید در نظر بگیرید، توجه به نوع پمپ مورد نظر و ویژگی های آن است. با توجه به آنکه این پمپ های طبقاتی گریز از مرکز دارای انواع و کارکردهای مختلفی هستند، با بررسی ویژگی های این محصول و نیاز خود، اقدام به انتخاب نوع پمپ مورد نظرتان کنید.

- برای خرید این پمپ های طبقاتی حتما به برند آنها توجه نمایید و پمپی را خریداری نمایید که دارای برندی معتبر و شناخته شده باشد.

 

سوالات متداول

- پمپ عمودی طبقاتی چیست و چرا از آن استفاده می گردد؟

پمپ آب ایستاده یکی از انواع پمپ های طبقاتی و متشکل چندین پمپ است که به صورت سری و در چند طبقه بر روی هم قرار می گیرند و از آنها برای مصارف مختلف صنعتی، ساختمانی و کشاورزی جهت جابجایی سیالات استفاده می کنند.

- نیروی محرک پمپ های طبقاتی عمودی از چه طریقی فراهم می شود؟

در این نوع پمپ ها نیروی مورد نیاز از طریق موتور دیزلی یا الکترونیکی تامین می شود.

-  در صورت بروز مشکل پمپ نکردن آب در این پمپ ها چه باید کرد؟

برای رفع این مشکل اولین اقدامی که باید صورت بگیرد هواگیری پمپ است. در صورتی که مشکل با این کار برطرف نشد نسبت به سرویس کلی آن اقدام نمایید.

- برای خرید پمپ عمودی طبقاتی چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟

از مهم ترین این موارد می توان به بررسی نوع سیال، مشخصات فنی پمپ، توان الکترو موتور، فضای موجود و همچنین برند و مارک دستگاه اشاره کرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *