مقالات

بوستر پمپ آتش نشانی پمپیران

بوستر پمپ آتش نشانی پمپیران

یکی از مهمترین بخش ها در ساختمان سازی ایجاد سیستم اطفاء حریق می باشد که بوستر پمپ آتش نشانی اطفاء حریق با فشار بالا در مدار قرار می گیرد و آب مورد نیاز را تامین می کند و بوستر پمپ آتش نشانی پمپیران یکی از انواع پمپ های آتش نشانی ساختمان می باشد که کارایی بسیار مناسبی دارد به همین منظور ما در این مقاله به بررسی این بوستر پمپ  آتش نشانی می پردازیم.

مشخصات بوستر پمپ آتش نشانی پمپیران

بوستر پمپ آتش نشانی پمپیران دارای پمپ آب پپمیران ، شاسی ، الکتروموتور، تابلو فرمان ، کلکتور ، اتصالات ، جوکی پمپ و منبع تحت فشار و غیره می باشد که این پمپ ها دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و دور الکتروموتور در این پمپ ها ثابت بوده و در صورت آتش سوزی در کمترین زمان بیشترین بازدهی را می دهد .

مزایای استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی پمپیران محدوده وسیعی را پوشش می دهد و زمانی که نوسان مصرف کننده ها بسیار زیاد باشد به جای استفاده از یک پمپ بزرگ می توان از چند پمپ کوچک که به صورت بوستر پمپ هستند استفاده کرد و از استهلاک و خراب شدن و کار کردن بیهوده پمپ ها جلوگیری کرد و انرژی را به حداقل رسانید و اجزای این پمپ ها به راحتی قابل حمل می باشند و قابلیت سرویس و تعمیر را هم در حین کار دارد.

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ آتش نشانی

در بوستر پمپ آتش نشانی پمپیران اجزا بسیاری وجود دارد که ما چند مورد از این اجزا را بیان می کنیم :

الکتروپمپ

الکتروپمپ ها به عنوان موتور محرک پمپ هستند که به صورت موازی روی یک شاسی اصلی قرار می گیرند و مجموعه الکتروپمپ ها یک بوستر پمپ را تشکیل می دهند و مقدار توان مصرفی الکتروموتور بستگی به پمپ دارد.

شاسی

شاسی از جنس فولاد گالوانیزه است و مجموعه الکتروموتورها بر روی آن قرار می گیرند و این شاسی طوری طراحی شده است که از ارتعاش و سر و صدای پمپ جلوگیری می کند.

منبع تحت فشار

این منبع معمولا به صورت دیافراگمی است و آب تحت فشار را از دیافراگم لاستیکی وارد می شود و از طرف دیگر با فشار هوا که ۲ تا ۵/۲ بار قرار دارد ترکیب شده و ایمپالس آب درون سیستم را جذب می کند و این منبع به هنگام قطع و وصل شدن بوستر پمپ ضربه آب را جذب می کند و باید به گونه ای طراحی شود که به هنگام خاموش شدن بوستر پمپ فشار آب را در پشت لوله ها تامین کند .

تابلو فرمان

کلید دانفوس : تابلو فرمان بوستر پمپ آتش نشانی پمپیران مشابه به پمپ آبرسانی دور ثابت می باشد و به دو دسته الکترونیکی و الکترومکانیکی تقسیم می شود که این تابلوها بخش بسیار مهمی در بوستر می باشند چون استهلاک اجزای تابلو فرمان با میزان مصرف انرژی در ارتباط است.

جوکی پمپ

در بوستر پمپ آتش نشانی یک سری پمپ های کوچک یا پمپ کمکی وجود دارد که به آنها جوکی پمپ می گویند و برای بهبود عملکرد پمپ آتش نشانی و جلوگیری از استهلاک پمپ اصلی از این الکتروپمپ استفاده می شود که در صورت نشتی و کاهش مصرف وارد مدار می شود و هنگامی که نیاز به دبی بیشتر باشد پمپ اصلی شروع به کار می کند.

کلکتور مکش و دهش

ورودی پمپ ها به کلکتور مکش متصل است و سیال از این کلکتور وارد پمپ می شود و خروجی پمپ ها از طریق اتصالات و شیرآلات به کلکتور دهش متصل می شود و سیال از این طریق خارج می شود . در سیستم های آتش نشانی کلکتور بدون درز هستند تا قادر به تحمل فشار بالا را داشته باشند.

صافی

در بسیاری از پمپ های آتش نشانی برای هر کدام از پمپ ها یک صافی جداگانه در نظر گرفته شده است تا در صورت بسته شدن یک خط بقیه پمپ ها به کار خود ادامه دهند.

نکات مهم در هنگام نصب پمپ های آتش نشانی

برای نصب بوستر پمپ آتش نشانی پمپیران استفاده از شیر پروانه ای و هر گونه تجهیزات کنترل فشار بین دو پمپ مجاز نمی باشد.

تمام پمپ ها و اجزا آنها باید درون موتورخانه قرار بگیرند .

چک کردن فشار مکش و کنترل پمپ ها باید میسر باشد و به راحتی بتوان آن را بررسی کرد.

سیم کشی پمپ ها باید درون مکان امنی در ساختمان باشد تا در صورت بروز حریق دچار آسیب نشود.

کاربرد پمپ آتش نشانی

از بوستر پمپ آتش نشانی پمپیران در بسیاری جاها و مکان ها استفاده می شود . این پمپ ها برای اطفاء حریق ساختمان های مسکونی ، اداری و تجاری ،مراکز تجاری و صنعتی ، کارخانجات ، کارگاه های تولیدی ، پارکینگ های عمومی و شخصی ، آبدهی و آبیاری در کشاورزی و غیره کاربرد دارد.

سخن پایانی

بوستر پمپ آتش نشانی پمپیران یکی از بهترین محصولات برای افزایش فشار آب می باشد که امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است به همین منظور شما می توانید با شرکت فرات کو ارتباط و از نحوه خرید و فروش این محصول و بوستر پمپ آتش نشانی  اطلاع حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *