مقالات

پمپ های جا به جایی مثبت

پمپ های جا به جایی مثبت

امروزه انتخاب یک پمپ آب مناسب یکی از مهمترین قسمت طراحی یک سیستم است که هر کدام دارای عملکرد متفاوتی هستند و در صنایع مختلف از این پمپ ها استفاده می شود به همین منظور ما در این مقاله به بررسی پمپ های جا به جایی مثبت می پردازیم .

پمپ جا به جایی مثبت چیست ؟

با استفاده از پمپ های جا به جایی مثبت سیالات را انتقال می دهند و این پمپ ها با به دام انداختن مقدار ثابتی سیالات و محبوس کردن آن و آزاد کردن ناگهانی آن حرکت مایعات را به وجود می آورد . بعضی از این پمپ ها یک حفره انبساطی در سمت مکش و یک حفره کاهنده در سمت تخلیه دارند و با باز شدن حفره در سمت مکش مایع داخل پمپ حرکت می کند و با بسته شدن حفره مایع از آن خارج می شود ولی حجم آن همیشه ثابت است.

ویژگی های پمپ جا به جایی مثبت

استفاده از پمپ های جا به جایی مثبت با توجه به شرایط سیستم کاربرد دارد و در سیستم های هیدرولیکی این پمپ ها جایگزین پمپ سانتریفوژ می شود و این پمپ ها دارای فشار بالاتری نسبت به پمپ سانتریفوژ و پمپ های دارند و ویسکوزیته آنها بالا و بهره وری بالاتر نسبت به دیگر پمپ آب دارند و دارای قابلیت راه اندازی خودکار در سیستم هستند و پمپاژ بدون نشتی دارند و نیروی برش پایین پمپ در این پمپ ها وجود دارد.

مزایای استفاده از پمپ جا به جایی مثبت

از مزیت های پمپ های جا به جایی مثبت این است که به راحتی مایعات لزج را منتقل می کند و بسیار شبیه به پمپ های دنده ای است و مایعاتی که غلظت بالایی دارند با این پمپ ها جا به جا می شوند و این دستگاه درست مانند مکش عمل می کنند بدون نیاز به پر شدن خط لوله مکش و حذف گازهای غیر قابل میعان قبل از راه اندازی پمپ در بالای سطح مایع پمپ قرار می گیرد و از این پمپ ها بدون داشتن هیچ گونه تجهیزاتی می توان هواگیری خارجی در بالای مخازن انتقال را استفاده کرد.

انواع پمپ های جا به جایی مثبت

پمپ پیستونی

یکی از انواع پمپ های جا به جایی مثبت پمپ پیستونی است که در این پمپ ها اولین ضربه پیستون خلاء ایجاد می شود و دریچه ورودی باز می شود و دریچه خروجی بسته و مایع را به داخل محفظه پیستون می کشد ( مرحله مکش ) و وقتی حرکت پیستون معکوس می شود دریچه ورودی تحت فشار بسته شده و دریچه خروجی باز می شود و اجازه می دهد مایعات در محفظه پیستون تخلیه شود ( مرحله فشرده سازی ) و این پمپ ها با داشتن شیرهای ورودی و خروجی در دو طرف پیستون عملکرد آنها دو گانه می شود . بیشتر این پمپ ها کاربردهای صنعتی دارد و در منازل مانند پمپ آب ساده کمتر استفاده می شود.

پمپ دیافراگم

یکی دیگر از انواع پمپ های جا به جایی مثبت پمپ دیافراگم است که برای جا به جایی مایعات به جای پیستون از یک غشای انعطاف پذیر استفاده می شود و با باز شدن دیافراگم حجم محفظه پمپاژ زیاد و مایع به داخل پمپ کشیده می شود و فشرده سازی باعث کاهش حجم و دفع مایعات می شود و این پمپ ها برای مایعات خطرناک استفاده می شوند و بیشترین کاربرد آن در صنعت است و در منازل از این پمپ ها مانند پمپ آب استفاده نمی شود.

پمپ های رفت و برگشتی

پمپ های رفت و برگشتی هم نوع دیگری از پمپ های جا به جایی هستند و عملکرد حلقوی این پمپ ها باعث ایجاد پالس در تخلیه و مایع در مرحله فشرده سازی سرعت می گیرد و در مرحله مکش کند می شود که این عمل باعث لرزش می شود که می توان از دو پیستون در مرحله مکش و فشرده سازی استفاده کرد و این پمپ ها برای اندازه گیری دقیق و دوز دقیق کاربرد دارد. این پمپ ها بیشتر در صنایع مختلف کاربرد دارد و مانند پمپ آب برای منازل  کاربرد ندارد.

پمپ جا به جایی مثبت چرخشی

پمپ های جا به جایی مثبت چرخشی به جای حرکت عقب و جلو و یا رفت و برگشت از چرخش چرخ دنده برای انتقال مایعات استفاده می کند و عنصر چرخان با پوشش پمپ آب بندی مایع ایجاد کرده و مکش را در ورودی پمپ ایجاد می کند و مایعات درون چرخ دنده محصور می شود و به محفظه تخلیه منتقل می شود و ساده ترین این پمپ ها پمپ دنده ای است .

پمپ دنده ای خارجی

این پمپ های جا به جایی مثبت شامل پمپ دنده ای خارجی هم می شوند که شامل دو چرخ دنده بهم پیوسته است که توسط شافتهای جداگانه پشتیبانی می شود . چرخش چرخ دنده ها مایع را بین دندان ها به دام انداخته و آن را از ورودی به ترشحات در اطراف محفظه منتقل می کند و هیچ مایعی به عقب منتقل نمی شود چون آنها به هم پیوسته هستند.

پمپ دنده ای داخلی

این پمپ ها بر اساس همان اصل کار می کند و دو چرخ دنده در اندازه های مختلف هستند که یکی در داخل دیگری چرخانده می شود حفره های بین دو چرخ دنده در بخش ورودی پر از مایع شده و به اطراف درگاه تخلیه منتقل می شود البته این پمپ ها نباید خشک شوند.

سخن پایانی

پمپ های جا به جایی مثبت هر کدام دارای عملکرد خاصی هستند و برای شرایط مختلف مناسب می باشند و بیشتر در صنایع بزرگ از آنها استفاده می شود ولی از محبوب ترین پمپ آب برای استفاده در صنایع می باشد به همین منظور شما می توانید با شرکت فرات کو ارتباط و از نحوه خرید این پمپ ها و پمپ آب اطلاع حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *