مقالات

پمپ آب کف کش

پمپ آب کف کش

پمپ آب کف کش نوعی دیگر از پمپ های است که برای انتقال سیالاتی مانند آب استفاده می شود و بیشتر برای تخلیه چاه و استخر کاربرد دارد و  در صنایع مختلف هم از آن استفاده می کنند . دارای یک موتور الکتریکی و اجزا مختلفی است و مانند یک توربین عمودی می باشد که ما در این مقاله به بررسی پمپ آب کف کش و عملکرد آن می پردازیم .

پمپ کف کش چیست ؟

پمپ آب کف کش یک نوع از پمپ های سانتریفوژ است که دارای دو نوع سه فاز و تک فاز می باشد و برای مصارف صنعتی یا کشاورزی استفاده می شود و دارای اجزای مختلفی مانند پروانه ، موتور ، حلزون ، محور ، مکانیکال سیال و کابل می باشد و در سه نوع استیل ، چدن و برنز است . از مهمترین مسئله در مورد این پمپ ها قدرت موتور ، میزان آبدهی و ارتفاع می باشد که در مصرف برق هم صرفه جویی می کند .

نحوه عملکرد پمپ کف کش

پمپ آب کف کش توسط یک موتور الکتریکی به حرکت در می آید و انرژی جنبشی محرک جهت انتقال سیالات را به وجود می آورد و همین امر باعث می شود که سیالات از جایی به جایی دیگر انتقال پیدا کنند.

کاربرد پمپ کف کش

کاربرد پمپ آب کف کش بسیار زیاد است و در صنایع کشاورزی ، صنایع ساختمانی ، پمپاژ آب چاه ، انتقال آب از مخزن و استخر ، آبیاری باغ و گلخانه ، پمپاژ آب صاف ، فواره ها ، انتقال سیالات در صنایع غذایی و دارویی ،صنایع چوب و تخلیه فاضلاب و غیره استفاده می شود.

 برای مشاهده محصولات تجهیزات ضدعفونی استخر کلیک کنید

انواع پمپ کف کش

پمپ آب کف کش با توجه به کاربرد آن دارای انواع مختلفی می باشد که شامل این موارد می باشد :

پمپ آب کف کش ساده : در این مدل پمپ را باید به صورت دستی خاموش یا روشن کرد و فلوتر ندارد . دراین مدل امکان اینکه سیالات سرریز شوند وجود دارد.

پمپ کف کش فلوتردار: این نوع مدل فلوتر دارد و با توجه به فلوتر دستگاه خاموش و روشن می شود و فلوتر باید بر اساس سطح آب تنظیم شود .

پمپ کف کش از بغل : این مدل لوله خروجی دستگاه در کنار پمپ قرار دارد .

پمپ آب کف کش خروجی از بالا : در این مدل طوری طراحی شده است که لوله خروجی از بالای پمپ عبور می کند و به آنها کف کش خروجی بالا می گویند .

پمپ کف کش تک فاز : این نوع پمپ ها برای مصارف خانگی کاربرد دارد و منبع آنها تک فاز است .

پمپ کف کش سه فاز : این پمپ ها منبع تغذیه آنها سه فاز می باشد .

نکات مهم در انتخاب پمپ کف کش

در انتخاب پمپ کف کش هد و دبی بسیار مهم است و بررسی محیطی و محل نصب تاثیر زیادی در شرایط عملکرد پمپ ها دارد . شرایط محیطی مانند میزان گرد و غبار ، رطوبت ، دما و نحوه نصب در این پمپ ها بسیار مهم می باشد. همینطور برای انتخاب این پمپ ها باید به ولتاژ برق هم توجه کرد کم بودن ولتاژ باعث نیم سوز شدن پمپ می شود و بالا بودن ولتاژ موجب افزایش دور موتور و سوختن موتور می شود . پس نوع جریان برق هم بسیار مهم است . هنگام خرید این پمپ ها قدرت موتور ، میزان بازدهی پمپ و قطر دهانه ورودی و خروجی پمپ را هم باید در نظر گرفت .

اجزا پمپ کف کش

پروانه: یک قسمت پره ای است که وظیفه آن چرخاندن و به حرکت در آوردن سیالات درون پمپ است و به شکل های مارپیچی و توربینی است .

موتور: وظیفه تامین انرژی مکانیکی و به چرخش در آوردن پروانه را به عهده دارد .

مکانیکال سیال: برای آب بندهای مکانیکی برای جلوگیری از نشت مایعات و سیالات به بیرون استفاده می شود.

حلزون: محور ( شفت ) توسط دو عدد آب بند مکانیکی در بین موتور و پمپ آب است و دارای خازن و کابل هم این پمپ ها هستند.

سخن پایانی

پمپ آب کف کش جهت پمپاژ آب و سیالات و تمیز کردن آبهای آلوده استفاده می شود. این پمپ ها دارای درجه حفاظتی IP68 هستند و دارای ظرفیت بالایی می باشند و کاربرد بسیاری در صنایع  مختلف دارند به همین منظور شما می توانید با شرکت فرات کو ارتباط و از نحوه خرید و سفارش این محصولات اطلاع حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *