مقالات

دستگاه تصفیه آب استخر

دستگاه تصفیه آب استخر

به طور کلی کیفیت آب متاثر از سه عامل جریان، فیلتراسیون و علم شیمی است. بنابراین اگر آب یک استخر از نظر شیمی و فیلتراسیون شرایط مناسبی داشته باشد اما جریان ضعیفی داشته باشد، همچنان آب آن کدر، ناخالص و غیر شفاف باقی می ماند. به طور کلی برای تصفیه آب استخرها روش ها و تجهیزات مختلفی وجود دارد که هر یک می توانند به نوعی در پاکسازی آب تاثیرگذار باشند. دستگاه تصفیه آب استخر جزو تجهیزات پرکاربردی است که از آن به وفور جهت تصفیه آب انواع استخرها استفاده می شود. این دستگاه ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که طبیعتا هر چه باکیفیت تر باشند، به تصفیه بهتر آب استخر و کاهش موثرتر آلودگی ها کمک می نمایند. شرکت فرات به عنوان نماینده رسمی فروش دستگاه های تصفیه آب استخر، این دستگاه ها را با ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود عرضه می نماید.

 

خرید انواع پمپ، فیلتر و دستگاه‌های تصفیه آب استخر و سایر تجهیزات با بهترین قیمت در فروشگاه فرات.

 

انواع دستگاه تصفیه آب استخر

دستگاه های تصفیه کننده آب استخرها در انواع مختلفی از جمله فیلترهای شنی، فیلترهای کارتریج و فیلترهای دیاتومه تولید می شوند که در این قسمت به معرفی ویژگی های آنها می پردازیم.

– دستگاه تصفیه آب شنی

فیلتر شنی که تحت عنوان ماسه تحت فشار نیز شناخته می شود، یکی از پرکاربردترین دستگاه های تصفیه کننده آب استخر به حساب می آید. این نوع از دستگاه ها به لطف بهره مندی از لایه هایی متشکل از سیلیس، تمامی ذرات معلق موجود در آب تا قطر پنجاه میکرون را به آسانی حذف و از آب استخر جدا می سازند. پس از استفاده از فیلترهای شنی برای بهبود طعم آب استفاده از فیلترهای کربنی توصیه می شود. در لایه های مختلف این دستگاه تصفیه آب استخر از سایزهای مختلف سیلیس استفاده می شود. بر این اساس سایز سیلیس در لایه بالایی 0.5 الی 1.5 میلی متر، در لایه میانی 1.5 الی 3 میلی متر و در لایه پایینی 3 الی 5 میلی متر است. شایان ذکر است که در کف فیلترهای شنی استخر، یک صفحه نازل تعبیه گردیده است که مانع خروج سیلیس از فیلترشنی می شود.

فیلترشنی برای پاکسازی استخرها

مزایا و معایب فیلترهای آب شنی

اصلی ترین مزیت های این نوع از دستگاه های تصفیه آب به شرح زیر هستند:

– فیلترهای شنی از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه اند و از طول عمر مفید بالایی برخوردار هستند.

– این فیلترها ذرات جامد موجود در آب از جمله رسوبات را به خوبی حذف می کنند.

– تمیز کردن و پاکسازی این دستگاه ها از طریق شستشوی معکوس بسیار آسان است.

از معایب این دستگاه ها می توان به این مسئله اشاره نمود که این نوع فیلترها ذرات کوچکی به اندازه 20 الی 30 میکرون را جذب می کنند و این به معنای آن است که توانایی غربالگری فیلترهای آنها چندان قوی نیست.

– دستگاه تصفیه آب استخر کارتریجی

این نوع از فیلترهای آب استخر غالبا برای تصفیه آب استخرهای مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند املاح موجود در آب استخرها را با سرعت بالایی جذب کنند. فیلترهای کارتریجی در مقایسه با فیلترهای شنی توانایی غربالگری مناسب تری دارند و می توانند ذرات 8 الی 12 میکرون را به خوبی جذب کنند.

مزایا و معایب فیلترهای کارتریجی

فیلرهای کارتریجی استخر مزیت های متعددی دارند که برخی از آنها به شرح زیر است:

– استفاده از این فیلترها جهت تصفیه آب استخر، دستیابی به آبی شفاف و زلال را امکان پذیر می سازد.

– نصب فیلترهای کارتریجی به سادگی قابل انجام است و استفاده از آن نیز آسان است.

– میزان افت فشار در فیلترهای کارتریجی در مقایسه با سایر فیلتر های استخری کمتر است.

از معایب فیلترهای کارتریجی می توان به نکته اشاره کرد که این فیلترها طول عمر بالایی ندارند و برای پاکسازی آنها باید فیلتر دستگاه باز و به صورت دستی تمیز شود که این کار اندکی زمان بر و دشوار است.

– دستگاه تصفیه آب استخر دیاتومه

این نوع از فیلترها که جزو پیشرفته ترین فیلترهای خودکار به حساب می آیند، غالبا در استخرهای پرورش ماهی و پارک های آبی مورد استفاده قرار می گیرند. در این فیلترها برای تصفیه آب استخر، از خاک دیاتومه استفاده می شود. با این حال محفظه این دستگاه ها به جز خاک دیاتومه، حاوی شبکه هایی است که می تواند ذرات و ناخالصی آب را به خوبی فیلتر نماید. از این رو این دستگاه ها می توانند فیلتراسیون آب را با بالاترین کیفیت ممکن انجام دهند و آب را با کمترین ناخالصی ممکن تحویل دهند.

مزایا و معایب فیلترهای دیاتومه

فیلترهای دیاتومه تصفیه آب مزیت های گوناگونی دارند که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– این دستگاه ها از توانایی فیلتراسیون و غربالگری بالایی برخوردار هستند و می توانند ذراتی تا 3 میکرون را جذب کنند.

– با استفاده از فیلترهای دیاتومه، آب با سرعت بالاتری از فیلترها عبور می کند و به همین سبب پاکسازی و تصفیه آب استخرها در مدت زمان کمتری امکان پذیر است.

– این فیلترها گزینه مناسبی برای استخرهایی هستند که گیاهان بیشتری دارند.

– بر روی این فیلترها می توان شیرهای چند حالت نیمه خودکار نصب نمود.

– با توجه به امکان باز شدن مخزن فیلترهای دیاتومه تصفیه آب، سرویس کردن دستگاه به آسانی قابل انجام است.

با این حال فیلترهای دیاتومه معایبی نیز دارند که از جمله آنها می توان به قیمت بالای فیلترها، نیاز آنها به تعویض مکرر و همچنین احتمال وجود ضایعات اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *