مقالات

مبدل حرارتی استخر

مبدل حرارتی استخر

یکی از مهمترین تجهیزات استخر که دمای آب را کنترل و گرم می کند مبدل حرارتی می باشد. این مبدل از طریق حرارت و گرما آب استخر را گرم می کند و به دمای مناسب می رساند به همین منظور ما در این مقاله به بررسی مبدل حرارتی استخر می پردازیم.

عملکرد مبدل حرارتی استخر

مبدل حرارتی استخر دستگاهی است که حرارت را بین دو مدار گردش سیال انجام می دهد و تبادل آب ، گاز ، روغن یا هوا را انجام می دهد و در استخرها از این نوع مبدل استفاده می کنند.

این مبدل ها دو مدار گردش سیال دارند در یک مدار آب حاصل از دیگ ها و در مدار دیگر آب گرم در استخر گردش پیدا می کند و این دستگاه دارای کیفیت بسیار بالا و مصرف انرژی کمتر و مقرون به صرفه است.

انواع مبدل حرارتی برای استخرها

مبدل حرارتی استخر دارای سه نوع می باشد که بر اساس استفاده ، ساختمان و شکل ظاهری به سه دسته پوسته و لوله ، صفحه ای و هواخنک تقسیم می شوند که مبدل حرارتی پوسته و لوله برای گرمایش آب استخر بسیار مناسب است و دارای دو نوع مسی و استیل می باشد .

مبدل حرارتی استخر پوسته و لوله

این مبدل حرارتی کاربرد بسیاری دارد و حرارت آن ۲۶۰ درجه سانتی گراد و فشار بالاتر از ۳۰ بار می باشد . این دستگاه از تعدادی لوله تشکیل شده که درون یک استوانه قرار گرفته است و دو سیال که یکی سرد و یکی گرم است در دیواره فلزی لوله تبادل حرارت می کنند.

عملکرد آنها به این صورت است که یکی از سیال ها در داخل لوله و دیگری در اطراف لوله جریان دارد و بخار داغ در لوله جریان پیدا می کند که این امر باعث به جوش آمدن مایع درون لوله می شود و این سیالات در جهت مخالف هم می توانند حرکت کنند و این مبدل ها بر اساس مقدار پاس های بین لوله و پوسته تقسیم می شوند.

اجزای تشکیل دهنده مبدل حرارتی

مبدل حرارتی استخر شامل هدر جلویی که بخشی از سیال را وارد تیوب می کند و هدر پشتی که قسمتی از سیال از تیوب مبدل تک گذر و چند گذر به بیرون می رود و تیوب باندل که شامل تیوب ، نگهدارنده تیوب ، بافل می باشد.

مزایای مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل حرارتی استخر دارای مزایای مختلفی می باشد مثلا تمیز کردن تیوب ها در این نوع مبدل بسیار راحت تر می باشد . این مبدل ها سطح تماس زیاد و حجم کم دارند و با حجم کم می تواند سطح بزرگی را برای انتقال حرارت به وجود آورد . این دستگاه فشار در آن به صورت یکنواخت است و قابلیت استفاده به صورت یک دامنه وسیع را دارد و برای حفظ کارایی بهتر این مبدل ها باید از سختی گیر یا رسوب زدا استفاده کرد.

راه های انتخاب مبدل حرارتی

برای قرار گرفتن مبدل حرارتی استخر باید یک مکان مناسب در موتورخانه ها بعد از فیلتر شنی در نظر گرفت که این مبدل بر حسب دمای آب استخر و نوع استخر که سرپوشیده و یا باز است دارای ظرفیت های متفاوتی می باشد.

در این مبدل های پوسته و لوله به دلیل کاهش افت فشار کویل های U  شکل قرار نمی گیرد و طول مبدل از ۵۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر متغیر است و چون این مبدل پوسته و لوله به دلیل اینکه رسوب نمی گیرند جزو بهترین گزینه برای انتخاب مبدل برای استخرها می باشند .

این مبدل ها در دو نوع استیل و مسی هستند که هزینه استیل از مسی بالاتر است و به همین دلیل معمولا در استخرها از مبدل حرارتی مسی استفاده می شود و برای استفاده از این مبدل ها به مشعل و دیگ هم نیاز می باشد.

خرید مبدل حرارتی

برای خرید این مبدل باید به کیفیت و کارایی این دستگاه و در نوع استفاده باید دقت کرد به همین منظور شما می توانید از کمک مشاوران ما استفاده نمایید.

سخن پایانی

مبدل حرارتی استخر یکی از بهترین دستگاه ها برای گرمایش آب استخر می باشد که اکثر استخرداران از این دستگاه استفاده می کنند چون این مبدل کارایی بسیار بالایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *