مقالات

تاسیسات شوفاژخانه یا موتورخانه [خرید + بهترین قیمت]

تاسیسات شوفاژخانه یا موتورخانه

موتورخانه و تاسیسات موجود در آن جزو بخش های مهم و حیاتی مجتمع های مسکونی و اداری محسوب می شوند که امکان کنترل کلی سیستم های گرمایشی و سرمایشی ساختمان از این بخش امکان پذیر است. به طور کلی با توجه به آنکه در ساختمان های مجهز به سیستم موتورخانه، تمامی تجهیزات مربوط به سیستم های گرمایشی و سرمایشی در فضایی مجزا قرار می گیرند، رسیدگی به آنها با سهولت بیشتری قابل انجام است. در مجتمع های مسکونی بخش موتورخانه که جایگاه تاسیسات شوفاژخانه یا موتورخانه است، غالبا مکانی در طبقات زیرین است. در این قسمت به کمک تاسیسات متعددی نظیر مبدل ها و مولدهای های حرارتی، دیگ ها، مشعل ها، فن کویل ها، پمپ های سیرکولاتور، چیلرها، مخازن و انواع لوله ها، آب سرد و گرم مورد نیاز جهت مصرف و گرمایش محیط ساختمان تامین می شود.

 

خرید پمپ شوفاژخانه و انواع تاسیسات موتورخانه با بهترین قیمت

و ضمانت اصل بودن کالا در فروشگاه فرات

 

نحوه کارکرد موتورخانه

نحوه کارکرد موتورخانه در تاسیسات شوفاژخانه یا موتورخانه به این صورت است که با روشن شدن مشعل گازی، آب موجود در دیگ فولادی یا چدنی گرم می شود. سپس این آب به بخش های مختلفی همچون رادیاتورها، فن کوئل ها و سیستم های گرمایشی از کف منتقل می گردد. از سوی دیگر بخش دیگری از این آب برای گرم کردن محیط خانه به سوی منبع دوجداره یا منبع کویلی هدایت می شود و در نهایت نیز بقیه آب توسط پمپ های سیرکولاتور به دیگ باز می گردند تا مجددا گرم شود.

انواع سیستم های گرمایش آب مصرفی

پرکاربردترین انواع سیستم های گرم کننده آب مصرفی ساختمان شامل موارد زیر می شوند:

– منبع کویل دار

منبع های کویل دار مخازنی با ظاهری استوانه ای شکل هستند که مقادیر فراوانی از آب مصرفی مورد نیاز ساختمان را در داخل خود جای می دهند. درون این مخازن یک کویل مسی قرار دارد که آب گرم شده توسط دیگ ،داخل آن جریان دارد. با توجه به آنکه این لوله های مسی در داخل مخزن هستند، آب داخل مخزن در تماس مداوم با آنها به شکل غیر مستقیم گرم می شود. منبع های کویل دار مورد استفاده در تاسیسات شوفاژخانه دارای انواع ایستاده و افقی هستند.

– منبع دوجداره

منبع های دوجداره متشکل از دو مخزن جداگانه هستند که در داخل یکدیگر قرار دارند. منبع خارجی حاوی آبی است که گرمای آن از طریق دیگ تامین می شود و منبع داخلی نیز حاوی آب مصرفی است. در این منبع ها، گرمای آب درون مخزن خارجی به مخزن داخلی انتقال پیدا می کند و موجب گرم شدن آن می شود.

– مبدل صفحه ای

این نوع از گرم کننده های آب، متشکل از صفحه هایی نازک هستند و به همین دلیل حجم چندانی ندارد. کارکرد این مبدل ها در تاسیسات شوفاژخانه به این شکل است که آب گرم مصرفی و آب گرم شده توسط دیگ به صورت جداگانه وارد این صفحه ها می شوند و گرمای آب دیگ به صورت غیر مستقیم به آب مصرفی منتقل می گردد و آن را گرم می کند.

انواع سیستم های گرمایش محیطی

در تاسیسات شوفاژخانه جهت گرم کردن محیط خانه از مبدل های حرارتی مختلفی استفاده می شود که برخی از متداول ترین آنها به شرح زیر است:

– رادیاتور یا شوفاژ

رادیاتورها یا شوفاژها جزو مبدل های حرارتی بسیار پرکاربرد هستند که از آنها برای گرم کردن محیط خانه استفاده می شود. کارکرد این دستگاه ها به این صورت است که آبی در دیگ های موتورخانه گرم شده است، وارد شوفاژ یا رادیاتور می شود و گرمای آن به کمک پره های دستگاه به محیط داخل منتقل می گردد. هنگامی که آب نیز حرارت و گرمای خود را از دست می دهد، از طریق لوله های مربوطه به موتورخانه باز می گردد و مجددا گرم شود. رادیاتورها دارای انواع گوناگونی هستند که از جمله آنها می توان به رادیاتورهای فولادی، آلومینیومی و شیشه ای اشاره کرد.

– فن کویل

فن کویل ها که نوعی دیگر از مبدل های حرارتی مورد استفاده در تاسیسات شوفاژخانه هستند، از دو بخش اصلی فن و کویل تشکیل شده اند. در این دستگاه ها آب گرم از داخل کویل های مسی عبور می کند و گرمای آن از طریق فنی که بر روی کویل ها قرار دارد به محیط منتقل می گردد. فن کویل ها دارای انواع مختلفی از جمله فن کویل های زمینی، سقفی و دیواری هستند.

– هواساز

هواسازها جزو تجهیزات تامین کننده سرمایش و گرمایش مورد نیاز ساختمان ها هستند که غالبا بر روی پشت بام نصب می شوند. این دستگاه ها از حجم هوادهی قابل توجهی برخوردار هستند و به لطف بهره مندی از کویل های مسی و فن های قوی، قادر هستند تا هوا را به بخش های مختلف ساختمان انتقال دهند.

خرید تاسیسات شوفاژخانه

چگونگی عملکرد تاسیسات شوفاژخانه یا موتورخانه

برای بیان عملکرد موتورخانه می توان این بخش را به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  1. مولد حرارتی

دیگ ها یا بویلرها به عنوان مولدهای حرارتی مورد استفاده در بخش موتورخانه، به دو دسته دیگ های چدنی و فولادی تقسیم می شوند. این دستگاه ها با عملکرد موثر خود، گرمای مورد نیاز جهت سیستم های حرارتی را تامین می کنند.

  1. مبدل حرارتی

در تاسیسات شوفاژخانه مبدل های حرارتی به تجهیزاتی گفته می شود که از طریق آنها گرمای ایجاد شده در دیگ ها یا بویلرها، به داخل محیط ساختمان انتقال پیدا می کند. این مبدل ها بر اساس کاربرد خود، به صورت زیر تقسیم بندی می شوند:

دسته اول از مبدل های حرارتی شامل تجهیزاتی همچون کویل، منابع دوجداره و آبگرمکن می شوند که گرمای مورد نیاز برای آب مصرفی ساختمان را تامین می نمایند.

– دسته دوم از مبدل های حرارتی تجیهزاتی از جمله رادیاتور، فن کویل و هواساز هستند که از طریق آنها گرمای مورد نیاز جهت گرم کردن محیط ساختمان تامین می شود.

  1. لوله های ارتباطی

این لوله های رابط وظیفه تبادل حرارت را برعهده دارند و از طریق آنها گرمای سیالات به مبدل های حرارتی مختلف منتقل می گردد و به مولدهای حرارتی باز گردانده می شود.

مزیت های بهره گیری از تاسیسات شوفاژخانه

بهره گیری از این تاسیسات در ساختمان ها مزایای فراوانی دارند که برخی از آنها به شرح زیر است:

– این تاسیسات به کاهش هزینه های کلی سرمایشی و گرمایشی ساختمان کمک می کند.

– این تاسیسات هزینه های دوره ای سیستم های گرمایشی و سرمایشی ساختمان را کاهش می دهد.

– استفاده از تاسیسات موتورخانه، میزان بازدهی انرژی را بالا می برد.

– با بهره گیری از این تاسیسات، دستیابی به میزان سرمایش مطلوب امکان پذیر خواهد بود.

– به طور کلی استفاده از تاسیسات شوفاژخانه می تواند به بهبود فشار آب کمک کند.

– این تاسیسات می توانند امکان تصفیه آب شرب را فراهم سازند.

– تاسیسات موتورخانه موجب مجزا شدن آب آشامیدنی و آب شرب می شود.

– در مکان هایی که آب ساختمان از طریق چاه تامین می شود، آب از طریق موتورخانه تصفیه می شود.

اجزا و تجهیزات اصلی موتورخانه

سیستم موتورخانه متشکل از اجزا و تجهیزات گوناگونی است که برخی از متداول ترین آنها به شرح زیر است:

– مشعل گازی

مشعل های گازی یکی از تجهیزات مهم در تاسیسات شوفاژخانه یا موتورخانه هستند که از آنها جهت گرم کردن آب موجود در دیگ های فولادی یا چدنی استفاده می شود. برای کارکرد مشعل ها، به مثلث احتراق یعنی سوخت، هوا و جرقه نیاز است. در این سیستم ها، مشعل گازی در زیر دیگ قرار می گیرد و از طریق گاز شهری یا گازوئیل کار می کند. این مشعل ها پس از رسیدن به میزان دمای مشخص، از طریق ترموستات متوقف می شوند. مشعل ها از چهار بخش اصلی زیر تشکیل می شوند:

بخش هوا رسان: این بخش از مشعل گازی، مسئول هوا رسانی یا همان اکسیژن رسانی است و از این طریق به ایجاد شعله ای با کیفیت کمک می کند. بخش هوا رسانی متشکل از اجزایی نظیر فن، دریچه هوا، صفحه چرخش هوا و الکتروموتور است.

بخش سوخت رسان: مشعل های مورد استفاده در تاسیسات شوفاژخانه از نظر شیوه سوخت رسانی به مشعل های گازسوز، مشعل های گازوئیل سوز و مشعل های مازوت سوز تقسیم می شوند.

بخش جرقه زن: این بخش متشکل از یک ترانس جرقه زن و یک الکترود جرقه زن است که وظیفه آن ایجاد جرقه برای روشن شدن مشعل است.

بخش کنترل کننده: این بخش متشکل از دستگاه رله به عنوان قلب سیستم مشعل و همچنین تجهیزات دیگری نظیر فوتوسل و شیرهای برقی است.

– دیگ موتورخانه

دیگ های آب گرم یا بویلرها مخازنی هستند که وظیفه تامین گرمای مورد نیاز برای سیستم موتورخانه را برعهده دارند. این دیگ ها از طریق حرارت ناشی از مشعل ها گرم می شوند و این امر موجب گرم شدن سیالات موجود در آنها می شود. در تاسیسات شوفاژخانه این دیگ ها به انواع دیگ های آب گرم، دیگ های آب بخار و دیگ های بخار تقسیم می شوند و بر اساس جنس بدنه و کاربرد، در دو نوع دیگ های چدنی و فولادی تولید می شوند. دیگ های آب فولادی به دلیل مقاومت بیشتر و همچنین قیمت بالاتر، غالبا دارای کاربرد صنعتی هستند و در فروشگاه ها و یا مجتمع های مسکونی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالی است که دیگ های چدنی به دلیل مقاومت پایین تر، عمدتا دارای کاربرد خانگی هستند و گزینه مناسبی برای استفاده در موتورخانه ساختمان های مسکونی هستند.

– منبع انبساط تاسیسات شوفاژخانه یا موتورخانه

منبع انبساط آب یکی از اجزای مهم در موتورخانه ها است که با عملکرد خود انبساط آب را می گیرد. دلیل استفاده از منابع انبساط در این سیستم ها این است که با گرم شدن آب، حجم آن افزایش می یابد و در صورتی که این انبساط به طریقی کنترل نشود، منجر به ترکیدگی سیستم موتورخانه و یا سرریز شدن آب از منبع می شود. از آنجایی که این منبع ها در بالای پشت بام قرار دارند فشار مضاعفی بر روی آنها است که می بایست به صورت سالیانه سرویس شوند. منبع های انبساط آب در سیستم های موتورخانه در دو نوع منبع های انبساط باز و بسته تولید می شوند که فشار کاری مدل های بسته بیشتر است.

– پمپ سیرکولاتور

برای به گردش در آوردن آب گرم و سرد در تاسیسات شوفاژخانه یا موتورخانه نیاز به قطعه دیگری به نام پمپ سیرکولاتور است. این پمپ ها موجب افزایش فشار آب و انتقال بهتر آب در سیستم می شوند و استفاده از آنها به ویژه برای ساختمان هایی با طبقات زیاد ضروری است و از سرد شدن آب و از بین رفتن حرارت آن جلوگیری می کنند. این پمپ ها در انواع مختلف خطی یا زمینی در بازار موجود هستند و برای تهیه نوع آنها می بایست به تعداد طبقات و همچنین تعداد فن کویل ها توجه نمود.

– کلکتورها

کلکتورها در سیستم تاسیسات شوفاژخانه یا موتورخانه نقش توزیع آب را بر عهده دارد. به طور کلی کلکتورها از یک لوله بزرگ به عنوان لوله اصلی تشکیل شده اند که انشعابات زیادی دارند و در آنها سایز لوله ها با توجه به میزان مصرف متفاوت است. کلکلتورها بر روی دیگ و پمپ ها قرار می گیرند و در مدار گرمایشی دارای دو نوع کلکتور رفت مدار گرمایش و کلکتور برگشت مدار گرمایش هستند. انواع کلکتورهای آب مصرفی نیز عبارت اند از: کلکتور آب گرم مصرفی، کلکتور آب سرد مصرفی و کلکتور برگشت آب مصرفی.

– سختی گیر

یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده در سیستم های موتورخانه، سختی گیرها هستند که کاربرد اصلی آنها جلوگیری از ایجاد رسوب در لوله های آب است. بنابراین استفاده از سختی گیرها موجب افزایش طول عمر سیستم موتورخانه می شود و از این طریق، راندمان حرارتی نیز بالا می رود. استفاده از این تجهیزات در تاسیسات شوفاژخانه به شدت توصیه می شود. سختی گیرها به دو دسته کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از: سختی گیرهای رزینی و سختی گیرهای مغناطیسی.

 

پمپ شوفاژخانه با بهترین قیمت ساخت دانمارک، ایتالیا و غیره را از ما بخواهید

 

نکات مهم در انتخاب محصولات پمپ موتورخانه

برای خرید پمپ های مورد نیاز در سیستم های موتورخانه توجه به موارد زیر ضروری است:

– متراژ ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری.

– سایز و اندازه لوله های رفت و برگشت سرمایشی و گرمایشی.

– جنس لوله های سرمایشی و گرمایشی.

– ارتفاع ساختمان و تعداد طبقات آن.

– فاصله میان محل نصب پمپ تا محل نصب مبدل ها.

 

سوالات متداول

– کاربرد تاسیسات شوفاژخانه یا موتورخانه چیست؟

در بسیاری از مجتمع های مسکونی و تجاری از تاسیساتی همچون مولدهای و مبدل های حرارتی، بویلرها، فن کویل ها، چیلرها، پمپ های سیرکولاتور استفاده می شود که کاربرد آنها تامین گرمایش محیط خانه و آب مصرفی ساختمان است.

– پرکاربردترین تجهیزات گرم کننده آب مصرفی کدام اند؟

متداول ترین گرم کننده های آب مصرفی در ساختمان ها عبارت اند از: منبع کویل دار،  منبع دوجداره و مبدل صفحه ای.

– مشعل گازی در سیستم های موتورخانه چه کاربردی دارد؟

این مشعل ها وظیفه گرم کردن آب موجود در دیگ ها یا بویلرها را برعهده دارند و از این طریق آب گرم مصرفی و آب گرم مورد نیاز جهت گرم کردن محیط خانه را تامین می کنند.

– کاربرد کلکتورها در تاسیسات شوفاژخانه چیست؟

کلکتورهای لوله هایی بزرگ هستند که از آنها انشعاب های مختلفی گرفته می شود و از طریق آنها آب در سیستم توزیع می گردد.

– اجزای اصلی مشعل گازی موتورخانه کدامند؟

بخش های هوا رسان، سوخت رسان، جرقه زن و کنترل کننده سیستم از اجزای اصلی این دستگاه ها به حساب می آیند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *