خانه » بوستر پمپ » پمپ آتش نشانی

نمایش دادن همه 3 نتیجه

بوستر پمپ آتش نشانی UL/FM

از بوستر پمپ آتش نشانی با استاندارد UL/FM برای مکان های بسیار حساس مانند موزه ها، انبارهای گمرك، انبارهای تسلیحات

بوستر پمپ آتش نشانی فرات

شرکت فرات به عنوان یکی از پیشگامان طراحی و ساخت بوستر پمپ های آتش نشانی منطبق بر به روز ترین

بوستر پمپ آتش نشانی مطابق با NFPA20

بوستر پمپ آتش نشانی NFPA20 یکی از استانداردترین بوسترهای آتش نشانی کشور است که به دلیل عمر مفید بالا و

بوستر و پمپ آتش نشانی

بوسترها و پمپ ها جزو تجهیزات اصلی پمپ آتش نشانی و اطفاء حریق ساختمان ها به حساب می آیند که در مجمتع های مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. این پمپ های پرکاربرد فشار آب مورد نیاز برای کارکرد موثر تجهیزات مربوط به سیستم های اطفاء حریق را فراهم می کنند که استفاده از آنها جهت حفظ ایمنی ساختمان ها بسیار ضروری است. هر بوستر و پمپ آتش نشانی حداقل از دو الکترو موتور تشکیل شده است که با آرایش موازی در کنار یکدیگر نصب شده اند و کنترل آنها از طریق تابلوی برق به صورت مجزا انجام می گیرد. در این بوستر پمپ ها، یکی از پمپ ها به عنوان پمپ اصلی و دیگری به عنوان پمپ رزرو استفاده می شود. با این حال این پمپ ها باید هر یک به تنهایی توانایی تامین آب مورد نیاز برای کارکرد مناسب سیستم آتش نشانی را داشته باشند. فشار مورد نیاز این بوستر پمپ ها توسط مهندسان و مطابق با مقررات سازمان آتش نشانی به گونه ای تعیین می شود که بتوانند هد و دبی لازم برای کارکرد یک سیستم آتش نشانی با بیشترین راندمان و کم ترین مصرف انرژی را تامین کنند. شرکت فرات به عنوان نماینده رسمی انواع پمپ ها و بوستر پمپ ها از برندهای معتبر اروپایی، مدل های مختلف بوستر آتش نشانی را با ضمانت اصالت کالا عرضه می نماید.

انواع پمپ آتش نشانی و بوستر برای ایمنی ساختمان و اخذ تاییدیه را با بهترین قیمت از فرات بخواهید.

انواع پمپ آتش نشانی

این بوستر پمپ ها با توجه به توانایی خود در تثبیت فشار آب به دو دسته کلی بوستر پمپ های دور ثابت آتش نشانی و بوستر پمپ های دور متغیر آتش نشانی تقسیم می شوند که در این قسمت به معرفی هر یک از آنها می پردازیم:

  1. دور ثابت

این بوستر پمپ ها به لطف بهره مندی از فشارسنج، به کنترل میزان فشار آب کمک می کنند. در این دستگاه ها همزمان با کاهش فشار در سیستم، پمپ فعالیت خود را آغاز می کند تا افت فشار ایجاد شده در سیستم را جبران نماید. در ادامه پس از رسیدن فشار آب به میزان مورد نظر، فعالیت پمپ به صورت خودکار متوقف می شود. بوستر پمپ های دور ثابت متشکل از چندین پمپ اصلی و یک پمپ رزرو هستند که در کنار این پمپ ها امکان استفاده از جوکی پمپ نیز وجود دارد. دلیل استفاده از پمپ رزرو در این بوستر پمپ ها این است که در صورتی که یکی از پمپ های اصلی بوستر پمپ آتش نشانی با مشکل مواجه شود، پمپ رزرو با فرمان تابلو برق وارد مدار شود و بدین ترتیب خللی در فرآیند اطفاء حریق وارد نشود.

  1. دور متغیر

بوستر پمپ های دور متغیر آتش نشانی از نظر کارکرد به بوستر پمپ های دور ثابت آتش نشانی شباهت دارند. با این حال تفاوتی که میان این دو دستگاه وجود دارد این است که در بوستر پمپ های دور متغیر آتش نشانی به جای استفاده از فشارسنج، از ترانسمیتر فشار بهره گرفته شده است. این قطعه در بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت با کنترل نمودن دور موتور پمپ ها، به تامین فشار مناسب آب کمک می کند. به عبارت دیگر، در صورتی که فشار آب دچار افت شود، با فرمان ترانسمیتر فشار به تابلو برق، فعالیت پمپ با دور موتور بالاتری انجام می شود. پس از آن نیز هنگامی که فشار به حد مطلوب رسید، با سیگنالی که به تابلو برق ارسال می گردد دور موتور پمپ ها نیز کاهش پیدا می کند.

پمپ آتش نشانی

تفاوت بوستر پمپ آتش نشانی و بوستر پمپ آبرسانی

به طور کلی بوستر پمپ ها به تامین و حفظ دبی و فشار مناسب آب در سیستم های مختلف آبرسانی کمک می کنند. بوستر پمپ های آتش نشانی و بوستر پمپ های آبرسانی به عنوان اساسی ترین تجهیزات تقویت کننده فشار و توزیع کننده آب به سیستم آبرسانی یا سیستم اطفاء حریق، علیرغم داشتن ساختاری تقریبا مشابه، تفاوت هایی با یکدیگر دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– بوستر پمپ آتش نشانی صرفا به منظور آبرسانی به تجهیزات اطفاء و کنترل حریق در اماکن مختلف به کار برده می شود. این در حالی است که بوستر پمپ آبرسانی جهت تامین، انتقال یا پمپاژ آب با مصارف گوناگون خانگی، صنعتی و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

– در بوستر پمپ های آتش نشانی غالبا از پمپ های دور متغیر بهره گرفته می شود. این در حالی است که در بوستر پمپ های آبرسانی یا خانگی عمدتا از پمپ های دور ثابت استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که الزامی برای استفاده از این پمپ ها در این بوستر پمپ ها نیست و بسته به نیاز می توان از پمپ دیگری بهره گرفت.

– با توجه به آنکه در بوستر پمپ های مخصوص آتش نشانی اغلب از پمپ های دور ثابت استفاده می شود، این بوستر پمپ ها برخلاف مدل های آبرسانی در تابلو برق خود دارای اینورتر نیستند.

– از آنجایی که بوستر پمپ های مخصوص آتش نشانی تنها در صورت آتش سوزی و حریق مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا برای مدت زمان طولانی خاموش هستند. بنابراین این دستگاه ها باید دارای دو سوییچ کنترل فشار باشند تا در صورت کار نکردن یکی از آنها، سوییچ دیگری به مدار وارد شود و در شرایط بحرانی عملکرد دستگاه با مشکل مواجه نگردد.

– با توجه به آنکه بوستر پمپ آتش نشانی به گونه ای طراحی شده است که تنها در شرایط اضطراری و جهت تامین آب مورد نیاز برای خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار گیرد، این پمپ در قسمت مکش فاقد کلکتور است. این در حالی است که با توجه به آنکه بوستر پمپ آب همواره در حال کارکرد و آبرسانی است، می بایست دارای کلکتور باشد.

– بوستر پمپ های ویژه آتش نشانی در کنار سایر قطعات تشکیل دهنده دستگاه، از سه بخش اصلی الکترو پمپ، موتور دیزل و جوکی پمپ تشکیل شده اند که وجود تمامی آنها در بوستر پمپ آبرسانی های ضروری نیست.

– بوستر پمپ های مخصوص آتش نشانی به گونه ای طراحی شده اند که هر پمپ به صورت مجزا دارای یک منبع دیافراگمی است. این در حالی است که بوستر پمپ های آبرسانی از چنین ویژگی ای برخوردار نیستند.

– بوستر پمپ آتش نشانی به نحوی طراحی شده است که کنترل هر پمپ از طریق تابلو برق مخصوص به آن پمپ انجام می شود. به همین سبب در این بوستر پمپ ها هر پمپ دارای یک تابلو برق جدا است. این در حالی است که در بوستر پمپ های خانگی، طراحی دستگاه به گونه ای است که معمولا تمامی پمپ ها توسط یک تابلو برق کنترل می شوند.

نحوه کارکرد پمپ آتش نشانی

این بوستر پمپ ها با عملکرد موثر خود کمک می کنند تا فشار آب در اندازه مشخصی حفظ و تثبیت گردد. در این شرایط در صورت ایجاد هر گونه کاهش فشار در سیستم، این تغییرات از طریق حسگرهای فشار موجود بر روی دستگاه شناسایی می شود. سپس تابلو برق به جوکی پمپ یا همان جاکی پمپ فرمان می دهد تا برای جبران کاهش فشار ایجاد شده وارد مدار شود. پس از آن اگر دبی مورد نیاز به اندازه ای باشد که جوکی پمپ توان تامین آن را نداشته باشد، تابلو برق به پمپ اصلی فرمان می دهد تا برای تامین این دبی وارد مدار شود. در این شرایط پمپ اصلی بوستر آتش نشانی در کنار جوکی پمپ کار می کند تا فشار مورد نیاز تامین گردد. در ادامه تا زمانی که به پمپ اصلی نیاز باشد، این پمپ در مدار قرار خواهد داشت. اما به محض رسیدن فشار به میزان مورد نظر، با فرمان تابلو برق، پمپ از مدار خارج می شود و الکتروموتور یا دیزل موتور دستگاه نیز متوقف می شود. در این حین اگر پمپ اصلی بوستر پمپ آتش نشانی تحت هر شرایطی روشن و وارد مدار نشود، با ارسال فرمان از سمت تابلو برق، پمپ رزرو جهت تامین فشار وارد مدار می شود. نکته مهمی که باید به آن اشاره شود این است که با توجه به آنکه غالبا دبی آب شهری از دبی مورد نیاز برای کارکرد بوستر پمپ های مخصوص آتش نشانی کمتر است، برای جبران آن نیاز است تا مخزن آبی بر سر راه دستگاه نصب شود تا به عملکرد موثر این بوستر پمپ ها کمک کند.

قطعات تشکیل دهنده

این بوستر پمپ ها از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که اصلی ترین اجزا و قطعات آنها به شرح زیر هستند:

 – پمپ اصلی: این قطعه در بوستر پمپ های مخصوص آتش نشانی فشار آب و دبی مورد نیاز برای کارکرد موثر تجهیزات اطفاء حریق را تامین می کند.

– پمپ رزرو: در شرایطی که پمپ اصلی با مشکلی مواجه می شود، با فرمان تابلو برق این پمپ سریعا وارد مدار می شود و کار خود را آغاز می کند تا وقفه ای در اطفاء حریق به وجود نیاید.

– جوکی پمپ: این پمپ که به آن جاکی پمپ نیز گفته می شود، در صورت کاهش فشار در سیستم وارد عمل می شود. بر این اساس سوییچ کنترل فشار این مسئله را تشخیص می دهد و از طریق تابلو برق، فرمان وارد شدن جوکی پمپ برای جبران افت فشار را صادر می کند.

– کلکتورها: کلکتورها لوله هایی هستند که به توزیع یکنواخت آب میان الکتروپمپ های بوستر پمپ کمک می کنند. بوستر پمپ ها دارای یک کلکتور ورودی و یک کلکتور خروجی هستند.

– شیرهای یک طرفه بوستر پمپ آتش نشانی: این شیرها در قسمت خروجی بوستر پمپ ها نصب می شوند و از بازگشت آب لوله کشی به مخزن دستگاه جلوگیری می کنند.

– شیر پروانه ای: این شیر پس از فلومتر نصب می شود و در قطع و وصل کردن جریان آب و همچنین تنظیم جریان آب نقش دارد.

– شیر تخیله: این شیر در قسمت خروجی پمپ اصلی آب و پیش از قرار شیر یک طرفه نصب می شود و استفاده از آن مانع داغ شدن پمپ در شرایط خاص می شود.

– منبع دیافراگمی: منبع تحت فشار یا منبع دیافراگمی یکی از قطعات مهم این بوستر پمپ ها است که ضربات هیدرولیکی ناشی از روشن و خاموش شدن الکتروپمپ ها را به خود جذب می کند و مانع آسیب رسیدن به بوستر آتش نشانی می شود.

– تابلو برق: در این بوستر پمپ ها هر پمپ دارای یک تابلو برق مخصوص به خود است که فرمان شروع به کار و توقف پمپ ها از سوی آنها صادر می شود.

– شاسی دستگاه: شاسی اصلی دستگاه به قطعه ای گفته می شود که تجهیزات اصلی پمپ از جمله الکتروپمپ ها یا دیزل پمپ ها، کلکتورها، جوکی پمپ بر روی آن سوار می شوند.

– فلومتر: این قطعه در بوستر پمپ آتش نشانی در واقع حسگری است که کاربرد اصلی آن اندازه گیری جریان سیالات است.

– سوییچ کنترل فشار: این قطعه به محض رسیدن فشار ورودی به میزان از پیش معین شده، به تابلوی برق سیگنال ارسال می کند و موجب قطع جریان یا وصل شدن آن می شوند.

سوالات متداول

– بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

بوستر پمپ های ویژه آتش نشانی یکی از انواع بوستر پمپ های مورد استفاده در متجمع های مسکونی و اداری هستند که با بهره گیری از چند الکتروپمپ که به صورت موازی در کنار یکدیگر نصب شده اند، فشار و دبی مورد نیاز برای عملکرد تجهیزات اطفاء حریق را فراهم می کنند.

– پمپ آتش نشانی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای اصلی تشکیل دهنده این پمپ ها عبارت اند از: تابلو برق یا تابلو فرمان، پمپ های اصلی، پمپ رزرو، سوییچ کنترل فشار، کلکتورها، شیر پروانه ای، شیر تخیله، شیرهای یک طرفه، منبع تحت فشار، جوکی پمپ، شاسی دستگاه، فلومتر و لرزه گیر.

– کاربرد جوکی پمپ آتش نشانی چیست؟

جوکی پمپ ها معمولا در کنار پمپ های اصلی در سیستم آتش نشانی به کار گرفته می شوند و استفاده از آنها به جبران افت فشار ناشی از نشتی آب در سیستم های لوله کشی کمک می کند. این پمپ ها در مقایسه با پمپ های اصلی آتش نشانی دارای دبی كمتر، اما هد یکسان هستند.

– پمپ های آتش نشانی در چه انواعی تولید می شوند؟

پرکاربردترین انواع پمپ های آتش نشانی عبارت اند از: پمپ های دو مکشه، پمپ های عمودی خطی، پمپ های عمودی توربینی و پمپ های سانتریفیوژ افقی آتش نشانی.

– در چه صورتی در کنار این بوستر پمپ ها به مخزن آب نیاز است؟

در شرایطی که دبی آب ورودی یا همان آب شهری کمتر از دبی مورد نیاز بوستر پمپ های مخصوص آتش نشانی باشد، نیاز است تا در بخش ورودی بوستر پمپ، مخزن آب قرار گیرد.