پمپ آب ساختمانی (خانگی)

انواع پمپ های خانگی
  • انواع پمپ های خانگی

بوستر پمپ سری CMBE گراندفوس

بوستر پمپ های کامپکت سری CMBE گراندفوس یک دستگاه بسیار کم حجم و بهینه جهت کاربری های مسکونی و بعضا

پمپ بشقابی سری TC سیستما

پمپ بشقابی سری TC سیستما ساخت کشور ایتالیا توانایی عملیاتی بسیار بالا در تمامی سیستم های تامین فشار بزرگ، متوسط

پمپ بشقابی سیستما دو پروانه سری BTC

پمپ بشقابی دو پروانه سیستما سری BTC ساخت ایتالیا همانند مدل تک پروانه TCدر خانواده خود، توانایی عملیاتی بسیار بالایی

پمپ جتی سیستما سری JET

پمپ جتی سیستما سری JET خودمکش محصولی ایتالیایی است که با منحنی عملکرد بینظیر و قابلیت مکش از عمق تا

پمپ جتی گراندفوس مدل JPC خانگی

پمپ خانگی JPC گراندفوس از نوع جتی است، محصولی از دانمارک که در توان های گوناگونی تولید می شود. JPC

پمپ خانگی SCALA 2 گراندفوس

پمپ خانگی SCALA 2 گراندفوس مدل خودمکش جهت کاربرد های خانگی و برای افزایش فشار طراحی شده است. SCALA2 دارای

پمپ خانگی سری MQ گراندفوس

Grundfos MQ یک پمپ همه کاره است که برای پمپاژ آب تمیز از مخازن و چاه های کم عمق و

پمپ محیطی سری TT سیستما

پمپ های محیطی سری TT کمپانی سیستمای ایتالیا دارای قابلیت ویژه ای در ارائه فشار بالا با توان مصرفی پایین

پمپ آب ساختمانی یا آبرسانی خانگی

پمپ ها یکی از دستگاه های مکانیکی پرکاربرد در بازار هستند که انرژی مورد نیاز آنها عموما از طریق جریان الکتریسیته تامین می شود. پمپ آب ساختمانی نیز یکی از انواع پمپ های محبوب با کاربرد خانگی است که از نظر کارکرد در دسته پمپ های سانتریفیوژ یا همان پمپ های گریز از مرکز قرار می گیرد و به کمک آن می توان فشار آب یک واحد ساختمان یا یک آپارتمان را افزایش داد. اگرچه پمپ های آب ساختمان غالبا برای بالا بردن و تقویت میزان فشار آب لوله های ساختمان ها و مجتمع های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند، اما این پمپ ها برای آبیاری و انجام فعالیت های باغبانی در مقیاس کوچک نیز گزینه ای ایده آل به حساب می آیند. شرکت فرات به عنوان نماینده رسمی و انحصاری انواع پمپ آب ساختمانی، این محصولات را با اصالت کالا به مشتریان خود عرضه می کند. بنابراین جهت خرید پمپ خانگی از برندهای معتبر اروپایی می توانید با خیالی آسوده از طریق این شرکت اقدام نمایید.

دلایل استفاده از پمپ آب ساختمان

در برخی از مواقع به دلیل مشکلات موجود در سیستم های آبرسانی شهری، میزان فشار ورودی به داخل ساختمان ها یا مجتمع های تجاری و اداری به حدی پایین است که آب به خوبی در واحدهای مختلف ساختمان توزیع نمی گردد. در این شرایط، مشکل افت فشار آب معمولا واحدهای واقع در طبقات بالای ساختمان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر آن فشار پایین آب گاها مانع کارکرد صحیح دستگاه هایی نظیر آبگرم کن های خانگی می شود و مشکلات فراوانی را برای ساکنین آنها به وجود می آورد. بهترین راه حل برای رفع این مشکل، استفاده از پمپ ساختمانی در سیستم آبرسانی ساختمان است؛ زیرا این دستگاه ها به شکل قابل ملاحظه ای به افزایش فشار آب در مجتمع های مسکونی و تجاری کمک می کند.

مزایای استفاده از پمپ

به طور کلی استفاده از این پمپ ها مزیت های زیادی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- استفاده از پمپ های آب خانگی موجب تقویت فشار آب می شود و آبرسانی به تمامی طبقات ساختمان را بهبود می بخشد.

- پمپ های آب در ساختمان ها به تنظیم فشار آب کمک می کنند و موجب می شوند تا آب فشار ثابتی داشته باشد.

- پمپ های آب ساختمانی علاوه بر افزایش فشار آب به لطف داشتن فیلتر، به بهبود کیفیت آب ورودی به واحدهای ساختمانی کمک می کنند.

- پمپ خانگی در انواع متعددی تولید می شود و در مقایسه با سایر پمپ ها در هنگام کار کردن صدای کمتری ایجاد می کند.

- پمپ های آب ساختمانی در مقایسه با پمپ های صنعتی از قیمت مقرون به صرفه و پایین تری برخوردار هستند.

انواع پمپ آب ساختمانی یا خانگی

به طور کلی پمپ های آب با مصارف خانگی در انواع مختلفی از جمله پمپ های آب ساختمانی بشقابی، پمپ های آب جتی، پمپ های آب خانگی محیطی، پمپ های آب خودمکش، پمپ های آب تک پروانه و پمپ های دو پروانه تولید می شوند که پرکاربردترین آنها از نظر قدرت یا توان موتور و کاربرد به شرح زیر هستند:

- پمپ های نیم اسب بخار

این نوع از پمپ های آب به دلیل قیمت پایین تر نسبت به پمپ های ساختمانی دیگر دستگاه هایی بسیار محبوب هستند. پمپ های نیم اسب بخار در مصارف خانگی کاربرد دارند، اما مناسب استفاده طولانی مدت نیستند. این نوع از پمپ های آب خانگی جزو پمپ های سانتریفیوژ کوچک به حساب می آیند که توان آنها نیم اسب بخار است و استفاده از آنها برای ساختمان های یک طبقه با مساحتی در حدود صد و پنجاه متر مناسب است.

- پمپ های یک اسب بخار بشقابی

پمپ های بشقابی جزو پمپ های پرکاربرد خانگی به حساب می آیند که با نیروی گریز از مرکز کار می کنند. این پمپ ها معمولا به لطف بهره مندی از پروانه بزرگ و در نتیجه دبی و هد بالا، صدای کمی تولید می کنند. در این پمپ ها پروانه در میان دو دیسک قرار گرفته است و حرکت آن موجب ایجاد نیروی گریز از مرکز می شود. بدنه پمپ های بشقابی چدنی و دارای پوششی مقاوم و ضد زنگ است. این نوع از پمپ های آب ساختمانی از توان موتور یک اسب بخار برخوردار هستند و به همین سبب نسبت به پمپ های نیم اسب بخار قوی تر هستند. استفاده از پمپ ساختمانی یک اسب بخار بشقابی برای ساختمان هایی با سه طبقه، دارای شش واحد و حداکثر دارای مساحت هفتاد و پنج متر توصیه می شود.

- پمپ های یک اسب بخار جتی

پمپ های جتی خانگی یکی از پر مصرف ترین پمپ های ساختمانی به حساب می آیند. این پمپ ها از طریق به وجود آوردن حالت خلا در بخش مکش پمپ و ترکیب کردن آب با هوا با یکدیگر، به پمپاژ سریع آب کمک می کنند. در پمپ های جتی، آبرسانی به صورت یکنواخت و با راندمان بالا انجام می شود. طراحی پمپ های جتی یک اسب بخار به گونه ای است که در مناطق دارای آب و هوای گرم بسیار پرطرفدار هستند و به طور کلی موجب تقویت و افزایش فشار آب ساختمان می شوند. خرید پمپ خانگی آب با توان موتور یک اسب بخار برای ساختمان های چهار طبقه، دارای هشت واحد و حداکثر مساحت شصت و هشت متر توصیه می شود.

- پمپ های یک اسب بخار دو پروانه

پمپ خانگی دو پروانه یک اسب بخار دارای بدنه ای از جنس چدن و استیل است و پروانه آن از برنج و باکالیت ساخته می شود. این نوع از پمپ های آب از توان یک اسب بخار برخوردار هستند و برای مصارف خانگی مناسب اند. پمپ های آب ساختمانی دو پروانه برای ساختمان های چهار طبقه و دارای هشت واحد که مساحت آنها حداکثر هفتاد و پنج متر است قابل استفاده هستند.

- پمپ های یک و نیم اسب بخار دو پروانه

بدنه این پمپ های دو پروانه، از استیل و چدن ساخته می شود. این پمپ ها دارای پروانه ای برنجی و باکالیتی هستند و با توان یک و نیم اسب بخار کار می کنند که از این نظر این مدل از پمپ ها در مقایسه با پمپ های یک اسب بخار دو پروانه قوی تر هستند. این پمپ های آب برای ساختمان ها پنج طبقه با ده واحد و حداکثر مساحت صد متر مناسب هستند.

- پمپ های دو اسب بخار

پمپ های دو اسب بخار خانگی از بازدهی بالا و عملکرد قابل ملاحظه ای برخوردار هستند. این پمپ ها مناسب استفاده در مجتمع های مسکونی با مساحت بالا هستند. پمپ ساختمانی آب دو اسب بخار در هنگام کار کردن صدای کمی تولید می کند، مصرف انرژی آن پایین است و در عین حال تعمیر و نگهداری از آن نیز با قیمت نسبتا مناسبی قابل انجام است. این مدل از پمپ های آب خانگی در مقایسه با مدل های دیگر از توان بالاتری برخوردار هستند و موتور آنها با دو اسب بخار کار می کند. این پمپ ها برای ساختمان های پنج طبقه چهارده واحدی که مساحت آنها حداکثر صد متر است مناسب هستند.

اجزای تشکیل دهنده پمپ های آب ساختمانی

پمپ ساختمانی آب از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است که در کنار یکدیگر به عملکرد موثر این دستگاه کمک می کنند. مهم ترین این قطعات عبارت اند از:

- الکتروموتور پمپ:

این قطعه در واقع همان موتور محرک پمپ های آب خانگی به حساب می آید. اکتروموتور توان و انرژی لازم برای حرکت روتور و پروانه و در نتیجه به حرکت درآوردن سیالات را از طریق جریان الکتریسیته دریافت می کند.

- بلبرینگ پمپ:

بلبرینگ پمپ که به آن یاتاقان نیز گفته می شود، در حقیقت قطعه ای فلزی و متشکل از رینگ، ساچمه و قفسه است که موجب حرکت شفت و در نتیجه چرخش پروانه پمپ ساختمانی می شود.

- درپوش بلبرینگ پمپ:

وجود این قطعه در پمپ، مانع حرکت پمپ به صورت افقی می شود و از خارج شدن گیربکس از محور خود جلوگیری می نماید.

- آب بند مکانیکی پمپ:

آب بند مکانیکی که به آن سیل مکانیکی نیز گفته می شود، قطعه ای مهم و متشکل از دو سطح صاف و متحرک است که بخش متحرک بر روی شفت قرار دارد و قسمت غیر متحرک درون کاسه پمپ تعبیه شده است. وجود سیل مکانیکی در پمپ های آب ساختمانی مانع نشت مواد به خارج دستگاه و داخل بلبرینگ و شفت می شود و و از این طریق از آسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری می کند.

- کاسه نمد پمپ:

این قطعه کاربردی در پمپ ساختمانی متشکل از سه جزء اصلی نمد فشرده، واشر فلزی و فنر است که در بخش هایی قرار می گیرد که شفت از پوسته خارج می گردد. این قطعه در واقع به عنوان یک درزگیر، از نشت مواد به خارج پوسته جلوگیری می نماید.

- پروانه پمپ:

این قطعه یکی از مهم ترین اجزاء پمپ های آب خانگی به حساب می آید که اندازه، فرم و سرعت آن تعیین کننده ظرفیت پمپ است. این قطعه از جنس های متفاوتی همچون برنج، فولاد، چدن و فایبرگلس تولید می شود و با دریافت انرژی مکانیکی از الکتروموتور، به چرخش در می آید و موجب به گردش در آمدن سیال می شود.

- هوزینگ پمپ:

این قطعه که با نام پوسته پمپ خانگی نیز شناخته می شود، محفظه ای است که فیلترهای پمپ آب داخل آن جای می گیرند. هوزینگ از جنس های مختلفی  همچون استیل و پی وی سی ساخته می شود.

- گیج فشار پمپ:

کاربرد اصلی این قطعه در پمپ، اندازه گیری و نشان دادن فشار سیالات درون پمپ است. بنابراین با این قطعه می توان تغییرات فشار آب و یا وجود نشتی را با دقت بیشتری بررسی نمود.

- رینگ سایشی پمپ:

رینگ های سایشی در پمپ های آب ساختمانی قطعاتی قابل تعویض هستند که وجود آنها در پمپ، از آسیب رسیدن به پروانه و پوسته جلوگیری می کند.

- محفظه آب بندی پمپ:

محفظه آب بندی متشکل از آب بندهای پمپ و اجزای مختلف آن است که از نشت سیالات در پمپ از محل تلاقی شفت و پوسته جلوگیری می کند.

- بوش پمپ:

در پمپ های آب خانگی بوش به قطعه ای گفته می شود که بر روی شفت قرار دارد و مانع آسیب دیدن آن می شود.

- عینکی پمپ:

این قطعه جهت آب بندی پمپ ساختمانی تعبیه شده است و محل قرار گرفتن آن نیز بر روی شفت پمپ است.

مشکلات رایج در پمپ های آب ساختمانی

قطعات داخلی پمپ های ساختمانی آب ممکن است به دلایل مختلفی از حالت اولیه خود خارج و دچار مشکل شوند که از جمله رایج ترین این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- عدم وجود تراز میان یاتاقان های پمپ و شفت دستگاه.

- ایجاد خمیدگی یا ایجاد قوس میان یاتاقان های پمپ.

- متوازن نبودن قطعات بر روی روتور پمپ.

- شل شدن و یا وجود لقی در اجزای داخلی پمپ.

- قرار نداشتن کوبلینگ های پمپ در مرکز دستگاه.

- غیر یکنواخت بودن چرخش سیال درون پمپ.

- به وجود آمدن سوراخ بر روی قطعات داخلی پمپ.

مراحل نصب پمپ ساختمانی

برای استفاده از مدل ها و ظرفیت های مختلف پمپ های آب می توان آنها را همراه با مخزن و یا بدون مخزن آب در ساختمان ها نصب نمود. به طور کلی نصب و راه اندازی پمپ های آب بدون مخزن آسان تر است؛ زیرا بدون لوله کشی های مربوط به مخزن و در نظر گرفتن مکانی برای آن قابل انجام است. به طور کلی برای نصب پمپ آب ساختمانی نیاز به ابزارهای مختلفی است که از جمله آنها می توان به لوله آب جهت لوله کشی پمپ، شیر یک طرفه، مهره و ماسوره و همچنین ست کنترل اشاره نمود. برای نصب پمپ بدون مخزن آب می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

- نخستین و مهم ترین اقدام پیش از نصب پمپ ساختمانی آب، شناسایی کردن لوله اصلی ورودی آب ساختمان است.

- مکان مناسب برای نصب پمپ را بر اساس محل لوله اصلی ساختمان انتخاب نمایید و با برش دادن لوله، پمپ را آماده نصب کنید.

- برای نصب پمپ آب به لوله آب با سایزی برابر یا بیشتر از دهانه ورودی پمپ نیاز دارید.

- لوله مورد نظر خود را با استفاده از مهره و ماسوره از یک سو به لوله اصلی آب و از سوی دیگر به بخش ورودی آب پمپ متصل نمایید.

- برای آنکه در زمان خاموش بودن پمپ، آب به داخل پمپ باز نگردد پس از قسمت خروجی دستگاه می بایست از یک شیر یک طرفه استفاده کنید.

- پس از نصب شیر یک طرفه، اقدام بعدی استفاده از ست کنترل است که باید آن را در قسمت لوله خروجی آب و پس از مخزن تحت فشار نصب کنید.

- در نهایت نیز نوبت به اتصال لوله خروجی پمپ به لوله ورودی آب ساختمان می رسد که برای این منظور نیز می توانید از مهره و ماسوه کمک بگیرید.

ایرادات نصب پمپ بدون مخزن آب

نصب کردن پمپ های آب خانگی در ساختمان ها و مجتمع های مسکونی بدون استفاده از مخزن آب مشکلاتی را به همراه دارد که متداول ترین آنها به شرح زیر است:

-آسیب دیدن زودتر از موعد پمپ آب

نصب پمپ های آب با مصارف خانگی بدون مخزن آب، موجب اعمال فشار بیش از اندازه بر روی دستگاه می شود که این امر به کاهش عمر مفید پمپ منجر می گردد. دلیل این مسئله آن است که در صورت عدم وجود مخزن آب، پمپ آب با هر مرتبه باز شدن شیر آب، روشن می شود و با هر بار بستن آن نیز خاموش می شود و همین موضوع باعث می شود پمپ زودتر از حد معمول آسیب ببیند. این در حالی است که مادامی که آب درون مخزن آب پمپ های دارای مخزن وجود داشته باشد، باز و بسته شدن شیرهای آب ساختمان موجب روشن و خاموش شدن مداوم پمپ نمی شود. با این حال با نصب ست کنترل می توان این مشکل را تا حد زیادی مرتفع نمود. این قطعه که پمپ را به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می کند، کمک می کند تا پمپ دستگاه زمانی روشن شود که فشار آب به حداقل ممکن رسیده است.

- عدم وجود آب ذخیره در هنگام قطعی آب

در صورتی که این پمپ ها بدون مخزن آب نصب شوند، با قطع شدن آب، ساختمان نیز آبی را به عنوان ذخیره در اختیار ندارد. این در حالی است که مخزن آب ساختمان حاوی مقادیری آب است که در این مواقع قابل استفاده است. بنابراین توصیه می شود که در هنگام خرید پمپ خانگی برای خریداری مخزن آب نیز اقدام نمایید.

- غیر قانونی بودن نصب پمپ ساختمانی بدون مخزن

از آنجایی که نصب پمپ بدون مخزن آب موجب می شود تا پمپ، آب داخل لوله های آن کوچه یا خیابان را به صورت کامل مکش کند و از فشار آب سایر ساختمان های واقع در آن محله بکاهد، این کار غیرقانونی است و شرکت آب و فاضلاب می تواند در صورت اطلاع از این موضوع ساختمان را جریمه کند.

بهترین مکان برای نصب پمپ آب ساختمانی

برای افزایش عمر پمپ های آب خانگی و بهبود عملکرد این دستگاه ها، مکانی که برای قرار دادن آنها در نظر گرفته می شود از اهمیت بالایی برخوردار است که در این خصوص رعایت نکات زیر ضروری است:

- محلی که پمپ ساختمانی در آنجا نصب می شود باید مسقف و دارای تهویه باشد، حالت سرپوشیده داشته باشد و در عین حال در معرض نور خورشید، گرد و غبار و رطوبت قرار نداشته باشد تا به پمپ آسیبی وارد نشود.

- پمپ آب ساختمانی جهت نصب باید بر روی مکانی قرار بگیرید که دارای سطحی صاف داشته باشد تا در کارکرد پمپ و عملکرد مناسب آب خللی وارد نشود.

- در ساختمان های پر واحد، در صورت نیاز به نصب پمپ هایی با توان بالاتر از نیم اسب بخار، نیاز است تا پمپ در مکانی قرار گیرد که دارای عایق کاری صوتی باشد تا صدای آن در هنگام کار، آسایش اهالی ساختمان را برهم نزند.

راهنمای خرید پمپ آب ساختمانی

برای خرید پمپ ساختمانی مناسب عوامل مختلفی را باید در نظر بگیرید که مهم ترین آنها به شرح زیر هستند:

- برند و شرکت تولید کننده پمپ آب

- نوع و مدل پمپ آب

- میزان توان و قدرت کارکرد پمپ آب

- تعداد کلی طبقات ساختمان و مساحت واحدهای هر طبقه

- میزان مصرف و راندمان کاری پمپ آب

- حداکثر دبی پمپ ساختمانی

- ارتفاع پمپ و قطر ورودی و خروجی

- تعداد شیرهای آب ساختمان و مقدار مصرف آب

سوالات متداول

- کاربرد نصب پمپ آب ساختمانی با کلید اتوماتیک چیست؟

برای استفاده کردن از کلید اتوماتیک در نصب پمپ های آب ساختمانی باید به میزان و دفعات استفاده از شیرهای آب ساختمان و باز و بسته شدن آنها توجه نمایید. دلیل این مسئله نیز آن است که با هر مرتبه باز و بسته شدن شیرهای آب ساختمان، کلید اتوماتیک پمپ نیز شروع به کار می کند.

- پمپ های آب ساختمانی دارای چه انواعی هستند؟

این نوع از پمپ های گریز از مرکز در انواع مختلفی تولید می شوند که برخی از متداول ترین آنها عبارت اند از: پمپ آب ساختمانی خودمکش، پمپ آب محیطی، پمپ خانگی جتی، پمپ آب بشقابی، پمپ آب تک پروانه و دو پروانه.

- مهم ترین قطعات تشکیل دهنده پمپ های آب خانگی کدام اند؟

این پمپ ها از قطعات مختلفی ساخته می شوند که مهم ترین آنها الکتروموتور، بلبرینگ، درپوش بلبرینگ، آب بند مکانیکی، کاسه نمد، پروانه، هوزینگ، گیج فشار، رینگ سایشی، محفظه آب بندی، بوش و عینکی هستند.

- مزیت استفاده از پمپ آب ساختمانی چیست؟

از مهم ترین مزایای استفاده از این پمپ ها می توان به تقویت فشار و بهبود سیستم آبرسانی، تنظیم فشار آب و کمک به حفظ فشار ثابت آب، کمک به بهبود کیفیت آب ورودی به لطف داشتن فیلتر، ایجاد صدای کم و قیمت مقرون به صرفه اشاره نمود.

- ویژگی پمپ ساختمانی دو اسب بخار چیست؟

این پمپ دارای توان و بازدهی بالایی است، مصرف آن پایین است و در هنگام کار کردن صدای زیادی ایجاد نمی کند و تعمیرات آن با هزینه مناسبی قابل انجام است و برای ساختمان های پنج طبقه با چهارده واحد و مساحت حداکثر صد متر مناسب است.

دیدگاهی در مورد “پمپ آب ساختمانی و خانگی

  1. helia گفت:

    پمپ اب واسه خونه ۵ طبقه چی خوبه ؟ شمالیم بابلسر

  2. علیرضا م گفت:

    ۶ ماه پیش مدیر ساختمان ما از شما خرید کرده ولی مدلش را نمیخوام ازش بپرسم. میشه عکس بگیرم بگین مدلشو؟ برای خونه برادرم هم لازم داریم خیلی مشکل افت فشار دارن همش طبقات بالا آب ضعیفه.

  3. غلامعلی حسینی گفت:

    خدا بگم اون بساز بفروش رو که خانه مارو ساخت چیکار کنه !!!! خواهشا یا نسازین یا انقد کم نزارین از کار . پمپ ایرانی رو مجبور شدیم بعد ۱ سال عوض کنیم حالا سیستما انداختیم ایشاله که خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *